woensdag 9 januari 2013

Vuurwerkverbod EdamVolendam


klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op het terugpijljte
linksboven in uw beeldscherm
Terwijl ik dit opraapte
viel me opeens op
dat dit wel een heel speciaal soort
vuurwerkafval is.

Het is het speeltje van een kind.
Een poppetje - vóór of na het afsteken -
in een rotje gestoken.
grappig bedacht - meer ook niet.

Maar hoe langer ik er naar kijk
hoe morbider.

Hoe langer ik er naar kijk
hoe akeliger ik me erbij ga voelen.

Dit is een lelijk
- en vooral confronterend - plaatje.

Het is de combinatie die verontrust:
     een op zichzelf wandelend rotje
     een ge-explodeerd bovenlijf
     gevangen in gevaar
     de combinatie van speelgoed en agressie
     van onschuld en verminking.
     Bedreigend en be-angstigend.

Natuurlijk.
Ik draaf door. Ik overdrijf. Ik stel me aan.
In de afvalbak kieperen en en niet meer over nadenken.

Maar ik blijf onverkort voor een algemeen landelijk vuurwerkverbod
te beginnen in EdamVolendam.

De vervuiling van lucht, water en bodem is één argument.
De combinatie met kinderen en kinderspel - zeker na het zien van dit plaatje en alle associatieve gedachten erbij - een nog veel belangrijker reden om met deze waanzin te stoppen.

edamvolendamschoon@telfort.nl