woensdag 3 juni 2015

Wethouder Kes EdamVolendam Jokt Gewoon Verder

Eigenlijk had dit blog als titel: WOB-Flop In BananenRepubliek EdamVolendam

Stel u koopt een A-klasse kledingstuk. Maar na 3x wassen is de kleur eraf en de vorm eruit. Of u boekt een vakantie in een vakantieparadijs met luxe-resort maar dat blijkt een kartonnen hut op een braakliggend landje te zijn. Of u gaat naar uw gemeente voor een identiteitskaart en daar staat dan de verkeerde foto op. Of met grote letters: KOPIE. Zou u dat pikken ?

Bij de gemeente EdamVolendam kan dat allemaal.
Als je daar een WOB-verzoek indient krijg je niet wat je wel vraagt
en wel waar je niet op zit te wachten.

De WOB (Wet-Openbaarheid-Bestuur) is ooit uitgevonden om burgers de mogelijkheid te geven de informatie te krijgen die zij wensen. Informatie die door met belastinggeld betaalde mensen en in het algemeen belang moet worden verstrekt.

In November vroeg ik via een WOB-verzoek het rapport op over de uitbreiding van ons bedrijventerrein. Daar is nogal wat over te doen en vanaf het eerste moment dat er sprake was van dit 'rapport' kon je aan je bedrijven-terrein-water aanvoelen dat er hier iets heel erg
niet klopt.



Als antwoord (binnen 7 weken anders moet EdVo € 1800,- euro boete betalen) kreeg ik een samenvatting van wat een ambtenaar achter zijn/haar bureau had bedacht (en een middagje op had zitten zweten). Het originele stuk moest 'geheim' blijven. Als daar ik daar problemen mee had moest ik maar naar de rechter. (!)

Op mijn WOB-verzoek van 15 april kreeg ik wéér niet wat ik wilde. Ik vroeg om de mailwisseling tussen onze wethouder en (zoals zij dat onterecht noemde) de Europese Commissie.
I.p.v. de originele mail die de wethouder beloofde (ook aan raadsleden - hebben ze die ooit gezien ?) wéér een samenvatting van wat iemand achter het bureau op Fort Stadskantoor in elkaar heeft zitten knutselen.

Noem mij naïef. Een simpele ziel. Niet van deze wereld. Maar als ik vraag om een rapport dat ik dan niet krijg en een mail die voor mij creatief wordt samengevat door een ondergeschikte denk ik:
EdamVolendam is bestuurlijk een bananenrepubliek.

Uiteindelijk is onze burgemeester geen Dickerdack (zegt 'ie tenminste zelf / hij heeft daar zelfs rechtszaken over gevoerd)
en zijn wethouders geen Dorknoperige onderkoninkjes (al voelen ze zich wel vaak god-onder-de-mensen) maar gewoon door u en mij verkozen en door u en mij betaalde dienstverleners waarvan je mag verwachten dat ze dan dus ook de diensten verlenen die de wet voorschrijft en de openheid en transparantie geven die we van deze door-ons-betaalde service-verlenende en vooral dienstbare openbare figuren die we mogen verwachten.




In de raadsvergadering van 2 april 2015 zegt mevrouw Kes dat er 'om 5 voor 6 een mailtje is binnengekomen vanuit de Europese Commissie waaruit zou moeten blijken dat er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun '. En dat alle raadsleden daar verder over ge-informeerd zullen worden.

In het antwoord op mijn WOB-verzoek staat echter:
'er heeft helemaal geen mailverkeer plaatsgevonden'.
(zie onder)
En dat 'informeren van alle raadsleden'
heeft dus ook niet plaatsgevonden.

Linksom of rechtsom zit er dus iemand te jokken.
Ik gok - ervarings-gewijs - op wethouder Kes
die (misschien zelfs vanuit haar optiek goedbedoeld) vaak de neiging heeft nogal 'creatief met de waarheid om te gaan' omdat zij denkt dat het doel alle middelen heiligt.
Niet alle middelen ? Welke wel en welke niet ? Valt jokken daar onder ?

Ik wil dat mailtje dat 'om 5 voor 6 binnenkwam' graag zien.
Maar iets zegt mij dat dat - al gooi ik er nog 25 WOB-jes tegenaan - niet gaat gebeuren.

Een liegende wethouder is hier heel gewoon.
Want EdamVolendam een bananenrepubliek.

Het grote voordeel zou kunnen zijn dat er dan her&der wellicht ook
veel bananenschillen liggen waar deze-of-gene uiteindelijk
een keer over uitglijdt.

F.J. Seeboldt
EdamVolendam





PS
Ik krijg ook met regelmaat brieven die ondertekend zijn door de gemeentesecretaris D.K.W. Hendriks en de burgemeester W.J.F.M. van Beek. Wel gek dat die ondertekening steevast op een apart blad erbij zit. Geen paginaverwijzing. Geen datum. Vrijbrieven.

Volgens mij zijn deze handtekeningen standaard kopietjes waar de diverse ambtenaren vrijelijk over kunnen beschikken. Anders gezegd: de burgemeester ondertekent brieven die hij nooit gezien heeft.

Wie is er aan de macht op Fort Stadskantoor ?

Ik doe ze er maar even bij.
Wellicht kunt u met deze kant&klare bevestigingen nog eens uw voordeel doen.
Alles mag hier in Bananenrepubliek EdamVolendam.

klik 1 of 2 keer op de afbeelding voor een vergroting





http://evodammer.blogspot.nl/search?q=WOB