maandag 23 maart 2015

Tuinman Aanwezig

Ik las dit weekend het boek "Aanwezig"
('Being There') van Jerzy Kosinski.
De subtitel is:  "De Tuinman".

Het verhaal gaat over iemand die
maar twee belangrijke zaken in zijn leven heeft:
tv-kijken en de tuin van  'meneer' onderhouden. 
Tv. kijken bepaalt zijn wereldbeeld
in de tuin werken geeft hem
een levensdoel en levensvisie.
Verder kan - hoeft en wil hij helemaal niets
met de buitenwereld te maken hebben.
Door uiteindelijk niet te 'zijn' en vooral niets te doen
wordt hij de baas van de wereld.
Een wonderlijk verhaal.

Ik heb de afgelopen weken
- en vooral gisteren met dat mooie weer -
van onze tuin een levensdoel gemaakt
en ontdekt dat in de tuin werken
erg goed is als je over het leven wil nadenken. 
Of juist niet wilt nadenken.

Al dat denken onder het werk
of juist niet denken
behalve aan het werk
levert een tevreden moeheid en
een ruime overzichtelijke tuin op
met gesnoeide struiken en bomen
(die kunnen er weer even tegen)
en 11 (her&der geleende)
groen-afval-containers snoeiafval op.


klik op een afbeelding voor een vergroting


Een ander doet er
een touwtje omheen
en legt het bij het grofvuil

Weer een ander
sleept het zijn erf af
en pleurt het in de openbare ruimte
(het ligt er al een week)
in de hoop&verwachting
dat 'de gemeente' het
voor hem/haar weghaalt.
Gauw klaar en weg van het eigen erf.


 Al die uren werk die ik deed
om te snoeien en alle afval
keurig klein te knippen
en in de GFT-containers te doen
terwijl een ander er
een snel touwtje omheen doet
zijn bosje afval gewoon in de container propt
of het  - nog sneller - op een grote hoop
in het openbaar groen gooit
maken mij vergelijkbaar
met de hoofdpersoon in het boek.





Wees je eigen tuin en hou je verre
van de gekte daarbuiten.

Of dat goed is - of juist niet - blijft
de filosofische vraag.

U vindt dit een vaag blog ?
Dan moet u het boek lezen.

Maar ik heb heerlijk in mijn tuintje gewerkt en mijn tuintje ziet er alweer heel lente-verwachtend uit.
En dat wens ik u ook toe. Of het uw 'echte tuin' is of groei&bloei tussen de oren: Leve de Lente !