dinsdag 24 maart 2015

Fietspad Voor Zwaar Verkeer ?

De gemeente EdamVolendam heeft het laatste decennium laten zien weinig kaas te hebben gegeten van het aanleggen van voetganger- en fietser-voorzieningen.

Het genante drama rond het dossier 'Zebrapaden' ligt ons nog vers in het geheugen maar ook de oversteek Dijkgraaf Poschlaan / Langemeerstraat (2011) blijkt nog dagelijks een miskleun van formaat en het fietspad Heideweg - Christiaan van Abcoudestraat wil maar niet afkomen.

Een rondje door onze gemeente levert een lange lijst van kleine en grote verkeerskundige misbaksels op. Vooral als het gaat om ruimte en respect voor de voetganger en de fietser.

Inwoners die niet in een auto rijden zitten hier op de 2e (en soms zelfs 3e) rang.
Dat krijg je als je beleidsmakers hebt die de werkelijkheid alleen vanachter hun
beeldscherm of de voorruit van hun dienstauto waarnemen.

klik op een afbeelding
voor een vergroting
Er wordt een nieuw fietspad aangelegd
vanaf de oversteek Singelweg/Klein-Westerbuiten
tot aan de Rotonde bij de Grote Kerk.
Paaltjes en verf-markeringen in het gras
laten zien waar het komt te liggen.

Op zich een goed idee want tot aan het stoplicht
klopt het allemaal. Daarna moet de fietser
het maar uitzoeken en met gevaar voor eigen leven langsrazend verkeer trotseren en de weg oversteken.

Voor voetgangers is er zelfs vrijwel helemaal geen voorziening. Stukken zonder trottoir - trottoirs waarop gefietst wordt (Tunneltje) - parkeerplaatsen en overal onderbroken door in- en uitritten - zijstraten en rare blokkades op het trottoir in de vorm van
ondefinieerbare betonblokken.





Het ontwerp van dit fietspad dat ik kan vinden
(ik houd mij aanbevolen voor een beter )
belooft al niet veel goeds.

En op de brug wordt het een toestand
want de brug is niet breder dan 'ie is.
Daar wordt de hele verbreding
een flessenhals. Dat wordt 'vechten om de brug'.

De prijs is zó laag dat het nooit wat kan worden.
Letterlijk en figuurlijk 'een koopie'.

Het uitgangspunt is niet een betere voorziening
voor fietsers maar dat het autoverkeer
- en dan vooral het zware vrachtverkeer naar het bedrijventerrein - niet gehinderd mag worden
door het langzame verkeer.

De optie om ál het zware verkeer via de rotonde
bij de Grote Kerk het industrie-terrein te laten
inrijden was geen optie ?

Elke fietser of voetganger richting De Purmer
het industrieterrein of Oosthuizen moet nu en straks minimaal
2x deze drukke(re) weg oversteken.

De weg wordt breder. Maar betekent dat ook dat
er een breder&beter fiets- en voetpad komt ? Nee.
Dit fietspadplan (subsidie !) gaat niet over fietspaden
maar over een bredere rijweg voor het snelverkeer.

Mij bekruipt de angst dat fietser en voetganger - weer in de berm gedrukt -  het straks
met minimale voorzieningen en maximale onveiligheid zullen moeten doen.
Zo doen we dat in auto-minded EdamVolendam.

Of zou er een betere reden zijn om het bestaande fietspad weg te halen ?

EdamVolendam:  we creeëren fiets- en voetgangers-voorzieningen door ze weg te halen
niet af te maken of gevaarlijker te maken.

Joepie !




Een hele rij bomen moest wijken.
Niet voor het fietspad of voetpad
(dat had er mooi en gemakkelijk tussen gekund)
maar omdat de weg voor auto's
en vooral zwaar verkeer
breder moet worden.

Kunnen ze harder rijden
en dat scheelt weer 10 seconden.

En ach: wat is nou 17 bomen ?

voetgangeredamvolendam@telfort.nl

klik op een afbeelding
voor een vergroting

 
En of voor fietsers en voetgangers het kruispunt Singelweg- N247/Zesstedenweg
nou echt een zegen wordt ? Het is nu al een drama. Kan het nog erger ?
 
 
 

 
 

Start project reconstructie Oosthuizerweg

In de week van 23 maart ’15 wordt gestart met de werkzaamheden voor de reconstructie van de Oosthuizerweg. Doel hiervan is om de veiligheid van de weggebruikers, met name het langzaam verkeer, te verbeteren. Het werk start bij de verkeerslichten van het Klein Westerbuiten en eindigt bij de rotonde bij de Grote Kerk.

Tijdelijke afsluitingen van de weg

Om de doorstroming van het verkeer van en naar het industrieterrein zoveel mogelijk te waarborgen wordt het werk in 3 fases uitgevoerd. Woningen en bedrijven blijven bereikbaar. Wel zullen er momenten zijn dat de weg tijdelijk volledig dient te worden afgesloten, bijvoorbeeld bij het aanbrengen van de nieuwe fundering en het asfalt van de rijbaan en het aanpassen van de brug. Geprobeerd wordt die periodes zo kort als mogelijk te houden en er wordt gezorgd voor omleidingsroutes.

De werkzaamheden bestaan in hoofdlijnen uit

  • het asfalteren van de rijbaan waarbij het fietspad wordt gescheiden van de rijbaan
  • het aanpassen van de aansluiting van de Oosthuizerweg op de rotonde Provinciale weg
  • het aanpassen van de brug Groot Westerbuiten
  • het herstraten van de aansluitende elementenverhardingen
  • het aanbrengen van openbare verlichting 
  • het aanleggen van riolering ten behoeve van de afvoer van hemelwater.
De meeste werkzaamheden zullen plaatsvinden in de maanden april, mei, juni, november en december 2015