dinsdag 12 oktober 2010

Wij - Zij

Oh jee. Het is weer zover. Op edam.Volendam.nl
is het onderwerp weer: "wij Volendammers zijn beter dan de rest"



Leuker, schoner, muzikaler, sportiever, hardwerkender, ondernemender, socialer, geloviger
(en nog veel meer maar wel uitsluitend positieve eigenschappen)
dan de hele rest van de wereld.

Fijn voor ze.
Maar natuurlijk wel een volkomen uitgekauwd onderwerp.

Zoekend in de archieven
(ook die van het naburige dooie-vogeltjes-forum)
kom je dat onderwerp vele malen tegen.
Sterker nog: ik lees dat ik aan dit onderwerp
zelf in een ver verleden ook nog mijn bijdrage aan heb geleverd.
(wie zonder (jeugd-)zonde is werpe de eerste steen)

En de inhoud is steeds hetzelfde.
Je bent niet goed in iets omdat je ergens goed in bent,
maar omdat je Volendammer bent.
En dat moet je dan wel heel vaak en heel 'ard in 't rond roeptoeteren.
In de hoop dat mensen je dan ook nog gaan geloven.

En alles dat uit "Aidam" komt (veel Volendammers spreken
nog erg autochtoon (of is het juist allochtoon ?) of van elders, is niet goed.
En nog iets geks: je bent óf Volendammer óf een "uitkeringstrekker"
een van de twee of alletwee wel of niet zijn kan blijkbaar niet. Snapt-u-'t-snap-ik-'t ?

Heerlijk als je leven zo simpel is.
"Ons-tegen-hunnie" kun je met een minimum aan hersencellen begrijpen.
Geeft een duidelijk doel in het leven
(en de grap over dat Gallische dorpje waar iedereen elke dag een lepeltje
toverdrank krijgt is óók al vele malen gemaakt.)

Dit is geen kommenstrijd. Dit is supersneu.
Helemaal als je bedenkt dat er in Nederland 480 gemeenten zijn
waaronder een groot aantal dat ooit ook eens is samengevoegd
waar genoeg mensen wonen die precies hetzelfde denken.
En dan durf ik nog niet eens Europees of zelfs mondiaal te denken.
Niks nieuws onder de zon.

Ach. Ik weet ook wel dat 95% van al die zich Volendammer noemen of er wonen
deze sjablonen ook wel relativeert en weet dat ze voornamelijk niet waar zijn.
(of ze het jou desgevraagd zullen toegeven is een andere vraag)
Rest een klein groepje die-hard-skreeuwers dat zulke onzin maar blijft uitkramen.
Het liefst in de media. Vandaar dat wij denken dat wij dat denken.

Voor ik mijn hele blog ga vullen met deze - bewezen - onzin
over deze neurotische bange pvv-erige waan-voor-oordelen
vanachter het klaphek, een ferm besluit.

Uit solidariteit en respect ga ik mezelf ont-kommen-strijd-en.

Tot nu toe noemde ik mezelf Fred uit Edam.
Niet eens bewust maar uit gewoonte.
Ik schrijf mijn adres vanaf nu als EdamVolendam.
Om postbezorgend Nederland niet teveel te stressen
met een streepje onder "mijn" wijk.
Mensen die in de kom Volendam wonen
zouden het zo kunnen doen: EdamVolendam
Of.......als het teveel zielepijn geeft: VolendamEdam

En als onze burgervader in al zijn toespraakjes,
de gemeenteraad in al haar vergaderingen,
de lokale ambtenaren, de media en de vele lokale verenigingen
telefoonboeken en zoekmachines
dat ook zouden doen
hebben we over 10 jaar nog maar een klein clubje klaphekdenkers over.

In een officiële plechtigheid zullen we dat vermolmde hekje
aan dat vermolmde clubje overdragen.
Als relikwie van voorbije tijden.

NB:

De nieuwe woonwijk op de voornamelijk agrarische Edamse grond
zal het bordje "Volendam" met zich meekrijgen.
De Stadskrant 2010 10 18

Waren de bordjes "EdamVolendam" op ?
Mensen die in hokjes gaan wonen en
mensen die in hokjes denken.
Kortom: nog een lange weg te gaan

NB:  Uit een interview van een beroemde extopvoetballer uit ons dorp:
         (2010 11 03)
        “Tegenwoordig kopen jongeren een gitaar”, stelt Mühren.
         “In de muziek is veel makkelijker geld te verdienen.
         Dat zie je aan Jan Smit, Nick en Simon en de 3j’s.
         En er komt nog veel meer aan, geloof me.
         Iedereen in Volendam is muzikaal. Dat is ongelooflijk.
         Als je tien Volendammers ziet fietsen,
          hebben er zes een gitaar op hun rug
         en de andere vier kunnen zingen.

Ja hoor. Net nou ik probeer te ontkommen-strijden gaat zo'n jeugdheld van mij
verschrikkelijk in de fout en ongelimiteerd lopen overdrijven en opscheppen.

Ik durf de stelling wel aan dat het Volendamse deel van onze gemeenschap
net zo muzikaal of voetbalminnend is als de rest van Nederland.
Misschien dat het in sprookjes-geloven en geld verdienen "iets" boven het gemiddelde zit.

Zag van de week een jongeman met een gitaar op zijn rug.
Héél bijzonder.

reageren ?    edamvolendamdigitaal@xs4all.nl