zondag 10 oktober 2010

Met Je Naam In De Krant

Mensen hebben die vreemde neiging om te denken dat wat
in de krant staat ook echt waar is. Ik ook.
Niets menselijks is mij vreemd.

Totdat de krant over iets schrijft waarvan je zelf denkt
meer en beter te weten.

Een artikel in een regionale krant over de site edam.volendam.nl
van Piet Reijers zet je weer met beide benen op de grond.

Zo'n journalist(e) zal toch wel een hoofdredacteur hebben
die vraagt of hij/zij zijn huiswerk heeft gedaan ?

Als je iemand interviewt hoef je echt niet allerlei privé-
informatie te vermelden. Maar betekent dat ook dat je álle
onwelgevallige informatie weglaat ? Geen kritische vragen stelt ?
Geen onderzoek doet naar de feiten ? Geen hoor&wederhoor toepast ?

Deze week een lofzang op edam.volendam.nl en haar webmaster.
Ver bezijden de werkelijkheid. En nog verder weg van de waarheid.

Blijkbaar wordt iemand gevraagd voor een soort "interview" of rubriek
en mag dan vrijelijk over zichzelf en zijn/haar bezigheden schrijven.
En dat wordt dan integraal en ongecensureerd geplaatst.

Mensen die dat lezen denken dat wat in de krant staat ook echt waar is.

Ik in dit geval niet.

NB: Ik kreeg vandaag (2010 10 11) een uitgebreide en genuanceerde positieve reactie van de redactie van deze krant als antwoord op een mail van mij met ongeveer bovenstaande strekking. Chapeau ! Bij dezen "de warme douche" voor het NHD.