zondag 28 april 2019

Rest-afval-containers: 't Is ff Wennen

In onze wijk zijn de laatste maanden een aantal containers voor restvuil geplaatst.
Een goede zaak. Iedereen is er erg blij mee. Voor zover ik het kan zien zijn we
gemeentebreed lang niet de eesten die deze eer te beurt vielen maar ook niet de laatsten.

Toch is de vraag gerechtvaardigt waarom nu pas. (Maar dat kan ook kinnesinne zijn).
Maar ach: in EdamVolendam lopen we nu eenmaal op een aantal dossiers
zonder gène 30 jaar achter op de rest van Nederland.

Het pasjes-systeem en de vol=vol-melding werken nog niet.
 
Het staat wel als een paal boven water dat ons lokaal bestuur
uitgebreid en zorgvuldig gecommuniceerd heeft met de inwoners. Dat dan weer wel.
Dat verdient hulde.

In de aanloop-periode
- de overgang van het ophalen-per-vuilnisauto
naar de rest-afval-containers -
ging&gaat er natuurlijk wel eens wat fout.

Zo komt het voor dat de container-bak
verstopt is (te grote zak erin gepropt)
of de container vol is.

Gevolg: de zakken worden ernaast gezet.

En dat is natuurlijk niet de bedoeling.


Aanleiding tot vermakelijke discussie op internet en op straat.

Hoe is het mogelijk dat zakken blijven steken ?
Is de klep te klein ? De constructie niet adequaat ?

Waarom moet ik als burger
actie gaan ondernemen/opbellen/melden
als het het probleem van de gemeente is ?
Zij hebben hun zaakje blijkbaar nog niet
helemaal op orde.
Zelfs het telefoonnummer op de sticker op de bak
klopt niet.
(het is overigens als altijd 398398 - EdVo heeft een paar geweldige
zegt-u-het-maar-ik-verbind-u-door-mevrouwen achter de telefoon zitten)

"Deze problemen gaan over. Het is wennen. In andere wijken werkt het ook."
(Wat overigens niet zo is. Er zijn regelmatig klachten / ook bij de vaak overvolle papiercontainer
die elders al veel langer staan / sic)

Deze problemen gaan niet over. De gemeente / het bedrijf dat deze containers leegt 
zal het legen steeds meer 'stroomlijnen' (lees afknijpen) uit efficiëntie -overwegingen.
Tot op de kritische grens of eroverheen.

-
Quote: Ik ben niet gek. Als ik als burger de moeite doe met mijn zak afval te sjouwen
neem ik die niet meer terug
als de voorzieningen niet op orde zijn.

Quote: Ik neem mijn afval mee terug.
Anders wordt het een bende.

Quote: Ik zet mijn afval toch ernaast.
Anders komt de organisatie
(EdVo ? / GP-Groot ?)
er nooit achter dat het systeem niet goed werkt.

Quote: Ik neem mijn zak afval wel weer mee. Maar die andere blijft dus staan ?!

En zo heeft iedereen
wel ergens een mening over.


evodammer - zuurpruim of niet -
meent enig recht van spreken te hebben.

Al 10 jaar geleden heeft EdamVolendamSchoon
voorstellen in het dossier 'Afval Aanbieden en Afval Ophalen' gedaan.

In al die jaren (en echt niet als enige)
100-en vuilniszakken zwerfafval (vaak als gevolg van overal rondzwervend afval uit  vuilniszakken) uit de wijk geraapt. Het zal er nu zeker netter van worden.

En dát zal - hoe dit avontuur ook afloopt
of het financieel oplevert of niet of dat het
veel beter is voor het milieu
sowieso de winst zijn.




De zonnepanelen die de accu opladen
die de elctronica in deze bak nodig heeft
en het pasjessysteem
klik op een afbeelding voor een vergroting