maandag 26 juni 2017

Heeft U Een Sigarenbandje

In de media dezer dagen veel aandacht voor het sigarenbandjeshuis in Volendam.
Laat u verbazen door deze links van de website van Het Volendams Museum te bekijken.

https://youtu.be/0YIkFh3lkxM

https://youtu.be/0SAd_knZ-EY



Bij het woord 'sigarenbandje' denk ik aan de oudere heren uit mijn jeugd
(opa's/ooms/buurmannen en natuurlijk meneer pastoor) die sigaren rookten.
Zie je nog maar weinig. De geur is een herinnering. De kenmerkende houten of blikken kistjes/doosjes op de rommelzolder.

De Nederlandse zanger Bob Scholte schreef het lied 'Heeft U Een Sigarenbandje'.
Zijn kinderen zongen het lied. Toen Bob Scholte overleed vonden in zijn woning al zijn teksten - muziek en grammofoonplaten. Als zijn werk keurig gerangschikt en ge-administreerd.
Het meeste als nieuw. Behalve één grammofoonplaat. Die was zó grijs gedraaid
dat er bijna geen groef meer in zat.

De verklaring: op deze plaat zingen zijn kinderen Ab en Grietje. Evenals hun moeder / Bob Scholtes grote liefde - In de oorlog weggevoerd en vermoord. Het enige dat vader Bob na de oorlog nog van hen had waren hun stemmen op de plaat.

Men denkt dat hij deze grammofoonplaat - uit puur verdriet - elke dag draaide.
Het begrip 'grijs-gedraaid' krijgt hier een hele aparte diepe emotionele dimensie.

Ik kreeg een kopie van het origineel van een muziekvriend die bij het archief beeld&geluid van de NPO werkt. Dat ziet er zó uit.






deze bladmuziek
is ook in andere toonsoorten / varianten
verkrijgbaar


Dit is de link naar een YouTube-filmpje waarop deze opname.

Heeft u een sigarenbandje?
(1935 uitvoering o.a.: Bob Scholte en Ab en Greet Scholte)
https://youtu.be/HzA9oJDy5h0

Heeft U Een Sigarenbandje

 Bandjes zijn er bij de vleet,
Soms wel van een vinger breed,
Rood met goud en allerhande kleuren
Zie ik om een sigaar.
Denk ik: Joh, had ik die maar!
Op de straat mag ik er niet om zeuren
Moeder waarschuwt: 'Opgepast,
Doe geen mensen overlast!'
Maar we hebben er zo op gevlast,
Want die mooie bandjes hebben we zo graag,
Daarom zingen wij maar onze vraag:

Refrein:
Heeft u een sigarenbandje?
Heeft u er een voor mij bewaard?
Heeft u een sigarenbandje?
'k Heb er al heel wat opgespaard.
Heeft u een sigarenbandje?
'k Ben zo blij als u 't mij geeft.
Al ben ik een bijdehandje,
Vraag ik het u toch heel beleefd...'

Vader rookt altijd een pijp,
Iets wat ik maar niet begrijp.
Waarom rookt u niet voor mij sigaren?
Koop sigaren - rook is rook,
Andere heren doen het ook -
Want dan kunt u bandjes voor mij sparen
Moeder zegt: Als jij weer gaat
Bandjes bedelen op de straat,
Zal je zien wat jou te wachten staat!
Moeder, ik beloof u: dat doe ik niet meer,
Ik vraag op straat niet meer aan een meneer:

 Refrein: