zaterdag 7 mei 2016

Klaphek-Festival EdamVolendam 2016

Gisteren was er weer het jaarlijkse Klaphekfestival in het Boelenspark.

Prachtig weer - perfect georganiseerd - goede muziek - veel publiek.
Een succes zonder weerga. Niet evodammer 'zijn ding'  maar voor het grote publiek een heerlijke dag.

Traditioneel meld ik me de volgende dag
om mee te doen met de opruimploeg.
(Het Boelenspark is na afloop van het feest
een zooitje - neemt u dat maar van mij aan).

Mee mogen doen met de opruimploeg
is een ere-zaak.

Zo'n 30 vrijwilligers van het type: niet-lullen - maar-poetsen ruimen 1000-en plastic bierglazen - glazenkartons - blikjes - flesjes - kledingstukken - papier - plastic - voedselresten  - etenswarenbakjes - peuken - verlotingbriefjes - plastic muntjes- touw - tie-rips -  enz. enz. op.

Het is mijn indruk dat het qua vervuiling van het festival-terrein  tot een uur of 5 's middags nog wel meevalt Daarna valt het steeds meer tegen (en steeds meer op de grond). Dan gaan alle remmen van basale beschaving blijkbaar los en wordt dit stukje Boelenspark om de één of andere vage reden één grote vuilnisbak.

En dat moet de volgende dag dus opgeruimd worden.

De aanpak is: met grasharken hopen bij elkaar harken - dat op grote stukken plastic scheppen
en die weer in de container zien te krijgen. (Ik miste dit jaar de bladblazers -  die zijn erg handig
bij dit soort klussen.)

Om 10 uur koffie met gebak. Later heerlijke broodjes voor de harde werkers.
Helemaal niks mis mee. De organisatie is een top-ploeg die een lintje verdient.

Laat de foto's spreken.
















klik op een afbeelding
voor een vergroting









































klik op een afbeelding
voor een vergroting





Het enige dat ik niet kan begrijpen is dat de organisatie geen tijd-energie-moeite heeft
- of wil hebben - om deze puinhoop te voorkomen. Voorkomen (en op vele andere festivals wordt daarin het goede voorbeeld gegeven) is toch altijd beter dan dit ? Er zijn suggesties en opties genoeg.
(zie link onder).

Financieel hoeven maatregelen niet het probleem te zijn. Kosten voor het beter opruimen kan in de prijzen verdisconteerd worden of zelfs gesubsidieerd (uit bijvoorbeeld de zwerf-afval-subsidie van €35.000,- euro die onze gemeente jaarlijks krijgt.) of uit de algemene middelen. Want, een spraakmakend festival en de organisatie/opruimen is uiteindelijk óók algemeen belang.

Er zit m.i. zelfs een opvoedende component in. Het is voornamelijk jeugd die er komt.
Hen actief betrekken bij het moment en opties voor opruimen van door henzelf veroorzaakt afval
zou óók een doel kunnen zijn.

Dat het niet stoer of cool of flex of normaal is
(of hoe dat tegenwoordig ook moge heten)
om je afval zomaar te laten vallen.
Dat dat ouderwetsch is.

Dat het juist wel stoer en cool of flex maar in ieder geval normaal zou zijn
daar netjes mee om te gaan. Zoals je het thuis zou doen. Of op je werk.
Of - als in dit geval - ergens op visite bent.

En dan nog is er het idee van duurzaam zijn. Duurzaam willen zijn.
Plastic - papier en overig afval zijn hier gemakkelijk van elkaar te scheiden.
Zo'n lokaal festival levert al gauw een paar containers plastic en een container papier/karton op.

Misschien dat de organisatoren - en daar nemen we allemaal collectief ons petje voor af -
toch op de evaluatie van 2016 of de organisatie van 2017 daar nog eens over kunnen mijmeren.

Volgend jaar een Klaphekfestival met Nederlandstalige muziek en als thema:
'afval' of 'duurzaamheid' of 'beschaving' ?!

Componeer ik een nieuw lied als ode aan al die vrijwilligers die vanmorgen
blijmoedig en sociaal andermans zooi aan het opruimen waren.





Blogs over eerdere opruimochtenden na eerdere klaphekfestivals:
http://evodammer.blogspot.nl/search?q=klaphekfestival

Foto's op de website van De NiVo
http://www.nieuw-volendam.nl/nieuwvolendam/edam-volendam/edam/algemeen/3e-klaphekfestival-2016-weergaloos






Een tiental bakken
met 1000 liter urine
hoefden we niet op te ruimen.

Daar is gelukkig een bedrijf voor
dat plaatst - onderhoudt en weer opruimt.

Gelukkig maar.










edamvolendamschoon@telfort.nl