zaterdag 23 januari 2016

Vuurwerkafval In Rondjes

Het woord 'rondje' betekent hier dat ik in de afgelopen en aankomende week in mijn buurtje een rondje maak(te). Elk pleintje krijgt een uurtje aandacht. Ik vind dan veel 'rondjes'. (zie foto)
Een alweer 10-jaar oud rondje aan het begin van het jaar. Het jaar rond. Een aanpak die werkt.

Er is veel vuurwerk afgestoken. Er is ook heel goed opgeruimd want - zo op het oog - ziet ons buurtje er toch weer netjes uit (een paar plekken - bij De Botter of in de Paulus Pietersstraat uitgezonderd).

Complimenten voor al die schoonmakers
(vaak niet dezelfden die het vuurwerk afstaken).

Het opruimen en schoonmaken ging dit jaar zo goed omdat mensen 3 vrije dagen én redelijk mooi weer hadden om de bezem/stoffer&blik of vuilgrijptang aan het werk te zetten.
Is het een idee om elke nieuwjaarsdag voortaan altijd
op een vrijdag te laten vallen ? Dat geeft dan 3 dagen extra schoonmaak-tijd.

Maar het ene 'schoon' is het andere niet.
Er liggen toch nog 100.000-miljoen-ziljoen snippers en restjes en daar ga ik dan voor. Rapend en vegend. Een oefening in geduld en doorzettingsvermogen.

En die rondjes zien er dan zo uit.







 Dat blijft dan een week liggen (???)
Want - en dat is wel een beetje gek:
van vuurwerk genieten is voor iedereen maar het opruimen vaak voor een ander.
Dat ziet er een week later dan zo uit:














Hoe ziet dat eruit als het nóg een week - of langer - blijft liggen ?

'Het is hier toch netjes ?!" constateert een buurman die mijn aanwezigheid als buurtschoonmaker als volstrekt onnodig ervaart. Een uur later heb ik een emmer/tasje met voornamelijk klein vuurwerk-afval voor hem in de aanbieding. En al die emmertjes/tasjes bij elkaar maken een grote hoop
die overigens een week later door een buurtbewoner of gemeente (?)
keurig is weggehaald.

klik op de afbeelding
voor een vergroting








Het is even
een werkje
maar
hoe klein ook:
afval = afval






klik op de afbeelding
voor een vergroting












Sterretjes zijn op zich onschuldig vuurwerk
maar als vuurwerk-afval zijn ze gevaarlijk
voor mens&dier. Het stalen steeltje blijft
achter in het gras - slecht zichtbaar maar
niet echt fijn - want vlijmscherp -
voor spelende kinderen en/of (huis)-dieren.

Ik wil speciaal voor deze categorie vuurwerkafval
een vuilgrijptang met ingebouwde magneet.

Hoe is dat bij u voor de deur ?
Écht schoon ? Of lijkt het maar zo ?

Vanzelfsprekend kom ik heel graag in contact
met mensen die óók - meer dan hun eigen zooi - opruimen en schoonmaken
in de Heerlijkheid EdamVolendam.

edamvolendamschoon@telfort.nl