vrijdag 31 juli 2015

Heksenbreilied

Het was een raar gesprek.
Terwijl ik zat te breien ging het gesprek over 'heksen' - 'bejaardenhuizen' en 'met pensioen gaan'.

Dan sluiten je hersens even kort en rolt er als combinatie van al die gegevens
vanzelf een lied uit dat je in 40 jaar gehoord noch gezongen hebt.

Het is een liedje uit een musical van BennyVredenProductions waar we toentertijd
een andere tekst op maakten. De heksen in het verhaal hadden hun lelijke streken afgezworen want ze gingen met pensioen en zaten nu in bejaardenhuis te breien. Vandaar dus.

Die grijze cellen doen rare dingen met je.

Ik kan het u
nu nog voorzingen.

Maar ik dacht:
ik blog het toch maar even.

Altijd leuk voor later als ik zelf
- heks of niet -
zit te breien
in het bejaardenhuis
en de tekst of muziek
niet meer weet
maar me wel kan herinneren
dat het 'ergens op internet' staat.

Vooropgesteld dat internet
(of iets dat daarop lijkt)
er dan nog is
de kunst van het breien
niet verloren is gegaan
en zoiets als 'bejaardenhuis'
(in welke vorm dan ook) nog bestaat.

Maar misschien kan ik tegen die tijd
wél heksen.







HEKSENBREILIED

(origineel: Musical BennyVredenProductions / 'Het Koffertje Van Meneer Van Dalen' / 'Wat Zit Erin ?' 1972)

Hier zitten wij dan in ’t bejaardenhuis en we breien
de laatste steken van ons heksenwerk die wij nog doen.
De pennen laten rikke-tikke de tijd verglijden
want zelfs heksen gaan tenslotte ook eens met pensioen

Nu kicken wij af, ja een triest geval
maar waren wij niet zo de klos
dan barstte er gierend een heksenbal
in de recreatiezaal los ...

Hier zitten wij dan in ’t bejaardenhuis en  we breien
de laatste steken van ons heksenwerk die wij nog doen.
De pennen laten rikke-tikke de tijd verglijden
want zelfs heksen  gaan tenslotte ook eens met pensioen

De tijd dat je alles verknollen wou
toen had je nog geen AOW
In plaats van je heksensoep krijg je nou
een koekje bij je kopje thee ...

Hier zitten wij dan in ’t bejaardenhuis en  we breien
want zelfs heksen gaan tenslotte ook eens met pensioen..........


Deze bladmuziek is ook in varianten en aanpassingen
en andere toonsoort verkrijgbaar