zaterdag 2 augustus 2014

Watervuilnisman

Als ik u vraag onderstaande foto te bestuderen en te schatten hoeveel stuks zwerfvuil
er in dit kruispunt van 4 sloten ligt - hoeveel schat u dan ?
 
 
klik op een afbeelding voor een vergroting
 
 
Kwam u onder
of boven de 100 uit ?
 
Het goede antwoord is 122 
(ik kan er één stukje zwerfvuil
naast zitten).
 
Papier, plastic, piepschuim, hout, metaal, textiel, e.a.
 
flesjes, dopjes, elastieken, aansteker, ballonnen, een soort handdoek, een slipper (hoort die sok daarbij ?)
een heksenbezem, een viltstift, blikjes, voetbalvlaggetjes, e.v.a. 
 
En nog hou je het gevoel dat je maar een klein stukje
van zo'n slootje hebt geschepnet' en nog lang niet alles
(vooral het zink-zwerfvuil op de bodem) hebt gevonden.
 
Misschien eindigt een échte schoonmaak van zo'n
stukje openbare natuur wel met een getal van 244
488 of 976 stukjes wan-beschaving.
 
 
klik op een afbeelding
voor een vergroting
 
 
Even verderop - t.h.v. de Zuidpolderlaan
lag ook genoeg.
 
Vrijwel alles op deze foto vond ik in het water.
(de slootkant telt ook mee)


Mijn humeur kreeg wél een enorme opsteker toen een van de twee langsfietsende jongetjes
stopte, het een tijdje aankeek en vroeg: "Meneer, wat bent u aan het doen ? "
 
Mijn standaard-antwoord is dan ( i.h.k. van de zelf-denk-zaamheid) altijd:
"Wat denk je zelf dat ik aan het doen ben ? "
 
"U haalt vieze dingen uit het water - Bent u een vuilnisman ?"
 
Dat vond ik een goede constatering. Ik ben een vuilnisman. Ik haal vuil op.
 
"Dan bent u een water-vuilnisman" vatte het mannetje mijn bezigheden samen.
 
Wat een prachtig nieuw woord: water-vuilnisman.
 
Met zo'n compliment en nieuw-woord-geleerd was mijn dag weer helemaal goed.
 
 
 
Heeft u ook zo'n sloot(je) of water in uw buurtje waarin u wel eens zou willen zwerfvuil-vissen ?
mail: edamvolendamschoon@telfort.nl   bel: 0299 - 36 19 20