vrijdag 19 april 2013

De Witte Hand

Ik dacht altijd dat De Zwarte Hand uit
"De Avonturen Van Pietje Bell"
onschuldig kattekwaad inhield.

Maar wist u dat het thema "De Zwarte Hand"
al vele 100-en jaren oud is en voorkomt
als symbool voor een bevrijdings/verzetsbeweging
in Bosnië rond 1900 en moord&doodslag in Italië in 1750 ?
Dat het ook het synoniem was voor afpersing - bedreiging - geweld ?
Als ik er op google, zie ik dat het minder onschuldig is dan ik altijd dacht.

Anderzijds kom ik uit op een website van de RVU
die deze inleiding heeft:

                De Zwarte Hand


De Zwarte Hand is een televisieprogramma van de RVU. 
Maar De Zwarte Hand is meer dan dat.............
De Zwarte Handhet is ook een ondergrondse beweging.

De Zwarte Hand is overal, voor iedereen en ook jijzelf kunt 
de Zwarte Hand inschakelen of er zelfs deel van uit maken.

De Zwarte Hand is er voor iedereen om samen bijvoorbeeld
     - kleine problemen op te lossen
     - ingesleten gewoontes te veranderen
     - een spiegel voor te houden
     - ergernissen om te zetten in daden
     - een extra zetje in de rug te geven
     - wensen uit te laten komen

als u deze programma's wilt zien 
kunt u klikken op deze link.



Vorige week schreef ik over deze glasblak
in termen van: "De Schaamte Voorbij"

Hakenkruisen zijn helemaal
niet grappig en avontuurlijk
en misschien wel zijdelings
vergelijkbaar met "De Zwarte Handen" van
lelijke mensen en onmenselijke politiek uit een inkt-zwarte periode in onze geschiedenis
die dit als symbool voor hun mens-visie kozen.


Terwijl ik stond schoon te maken kwam ik met een paar mensen in gesprek. Één van hen zag het aanbrengen van dit soort graffiti
als kattekwaad van onwetende jongeren. Ik moest me er maar
niet al te druk over maken.

Dat zal. Maar ik vind het laten staan van dit soort boodschappen helemaal geen kattekwaad. Dat is gewoon slechtigheid van een gemeenschap / gemeente die dit gedoogt.

Domheid, luiheid en maatschappelijke des-interesse
(en 101 smoezen waarom je je niet verantwoordelijk hoeft te voelen en misschien wel verborgen symphatie) zijn de oorzaak.

Nu de oplossing nog.

En daar biedt de opsomming van het RVU-programma
houvast.

      - kleine problemen oplossen
      - ingesleten gewoontes veranderen
      - een spiegel voorhouden
      - ergernissen omzetten in daden
      - een extra zetje in de rug geven
      - wensen uit laten komen.

Als ik daar dan sta met mijn schuursponsje en emmertje-met-sop
scoor ik vast wel 6 uit 6 op deze lijst.


klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken 
op het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm

Een zwarte hand op zo'n vieze glasbak valt niet op.
Een witte hand dus.
Anti-graffiti.
http://evodammer.blogspot.nl/2011/03/anti-graffiti.html



























EdamVolendamSchoon blijft benadrukken
dat de gemeente EdamVolendam
geld - mensen en middelen moet inzetten
om een zero-tollerance-beleid
t.a.v. graffiti te voeren.

Preventie - repressie en vooral:
schoon-denken - schoon-maken
schoon-houden.

Vooral als het gaat om graffiti van deze soort
zou EdamVolendam de - in de meeste andere gemeenten in Nederland gangbare - uitgangspunten moeten volgen om dit altijd
binnen 24 uur te verwijderen.

Dat niet alleen onze fysieke leefomgeving er mooier van wordt
maar vooral de mentale instelling om sommige zaken niet - nooit - gewoon te gaan vinden.

Niemand kan en zal van u als inwoner verwachten dat u zelf met oplosmiddelen - schuurmiddelen
en borstels en poetsdoeken aan de gang gaat. (mag wel hoor)

Maar als dit blog bij u alleen al een mooie positieve gedachte/wens oplevert
of
u aanzet tot een reactie
of
u oproept tot steun................
..............................................dan geven wij elkaar...................een witte hand.

F.J. Seeboldt.
edamvolendamschoon@telfort.nl
0299 - 36 19 20




NB: Een groep toeristen-op-leen-fiets - from Australia- stond ter plekke wat te drentelen
en te wachten op het vertreksein. Een jongeman begon over "slum" en "slumpy"
De woorden "deprived area" - poverty-neighborhood" - "criminality" - "vandalism" en
"lower social class" of iets van dien aard vielen. Ik denk ook dat hij vertelde dat waar hij vandaan kwam dit niet voorkomt. En als het wel gebeurt er héél repressief op gereageerd wordt.

Hij informeerde ook nog beleefd of ik dit deed als community service (taakstraf).
Mijn pogingen om in mijn beste steenkolenEngels het verschijnsel EdamVolendamClean te verklaren
mislukten jammerlijk.

Mijn Edams is een stuk beter dan mijn Engels maar de boodschap is duidelijk:
We waren in Edam in Holland in een achterstandswijk waar een meneer met een emmertje sop
en een borstel swastika's van grote vieze glascontainers aan het verwijderen was
op een zwaar vervuilde parkeerplaats voor toeristen.

Dat is hoe onze gasten van 20.000 km verderop over onze gemeenschap praten:
EdamVolendam als achterstandswijk - rare meneren met emmertjes sop en
hakenkruizen als onderdeel van het straatbeeld.

http://evodammer.blogspot.nl/2013/04/schaamte-of-schaamteloos.html