maandag 25 maart 2013

Stil Op Het Plein

Het was vanavond stil op ons pleintje
en het bleeft stil

Winston Gerschtanowitz en zijn camerateam bleken wéér eens
ergens anders in Nederland (altijd ergens anders in Nederland) mensen verrassingsgewijs blij te maken
met een koffier met geld.


Dat doet hij
elke zondagavond
dat Miljoenenjacht wordt uitgezonden.
Hij belt bij jou aan en maakt je blij.




Maar nooit eens in Edam
al helemaal niet in de Jacob Peteysstraat
en zelfs dan nog zeker niet op nr. 20

Mevrouw evodammer speelt mee en kijkt het programma omdat ze het niet zou kunnen uitstaan
als de buren wél en wij niet het grote geld zouden incasseren ingeval................
.......ingeval de hemel naar beneden valt en wij allemaal een blauw mutsje hebben.


Ik zou nooit meedoen.

Maar......wat te doen
als Winston Gerschtanowitz en zijn camerateam nou eens wél
voor de deur zouden staan
met een koffertje met een paar ton erin ?
Wat voor gezicht ga ik dan trekken ?

Ik kan natuurlijk zeggen:
ik hoef die koffer niet
doe mij maar zo'n mevrouw die erbij hoort 
maar dat komt mijn relatie met
mijn dan-extra gefortuneerde levenspartner
vast niet ten goede.


Sterker nog:
staat er ergens in de kleine lettertjes van de het PostcodeLoterij/Miljoenenjacht-regelement
dat je verplicht bent Winston Gerschtanowitz en zijn camerateam
in huis te laten en (al-of-niet-met-tegenzin) mee te doen aan het programma ?
En of dat hij dan anders een deurtje verder gaat ?

Ik denk dat ik - als Winston Gerschtanowitz en zijn camerateam aanbellen met achter hen
hordes juichende buren (die niet echt blij zijn want niet bij hen aangebeld)
de achterdeur uitsluip en wacht tot het weer stil is op het plein.
Ik laat mevrouw evodammer in dat geval de prijsgewonnen kastanjes uit het vuur halen
en kom op een later moment (als dat dan nog opportuun is) wel weer thuis.
Wie weet wat er nog van kan komen.

Of mag ik niet meer naar binnen en moet dan - wegens hoogverraad - voor straf in de auto slapen ?
Als het dan in godsnaam maar wel stil is op het plein !

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl