zaterdag 4 februari 2012

Fietspaden Leed



Beste evodammer-lezer

Onderstaand is een heel uitgebreid verslag over een nogal gespecialiseerd onderwerp.
Het staat op dit blog opdat de mensen die het aanbelangt het kunnen zien en overnemen.
Als het  niet is wat u zoekt dan verdriet mij dat wel een beetje.
Maar het is niet anders.
Vandaag gaan de zaken vóór het meisje.
Tot morgen.

Verslag 
Fietspad Christiaan van Abkoudestraat - Leendert Spaanderlaan Volendam 2012 02 01

Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm

4 verkeersborden (een buiten beeld) die op de verkeerde plek staan.
Een fenomeen dat je overal in de gemeente ziet:
niet volgens de regels geplaatste verkeersborden op de vreemdste plekken


het wachtgedeelte in het midden is voor fietsers te smal
de voorrangsregeling middels haaientanden volstrekt onduidelijk
bij slecht weer en in het donker.

afritjes voor voetgangers met onduidelijke voorrangsregel:
hier houdt het trottoir "gewoon" op ?
De fietser heeft hier geen voorrang
De voetganger wel middels een zebrapad.
Gevolg ? Fietsers op het zebrapad
die daar wettelijk weer geen voorrang hebben.


Een kronkelend
- het water volgend - fietspad
 het is een keuze
maar waarom niet organisch rondlopend
i.p.v. allemaal van die rare hoekjes ?





Twee-richtingen-fietspad
zonder middenstreep
of welke aanduiding daartoe
dan ook.


   Klik op een afbeelding voor een vergroting   
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm


Geen verlichting
In het donker en bij slecht weer
een gevaarlijk "donker gat"






















Moderne praktische stoeprand.
- trottoirband -
Zou in de hele gemeente
gebruikt moeten worden
Onderhoudstechnisch
en qua schoonmaak
gewoon veel beter.




Olifantenpaadje in wording



Kruising met Val van Urk
met uitzichtbelemmerende kledingcontainer.






















Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm










Vanaf hier gaat het fietspad over
in de Anthonie P. Schotelstraat.
Einde fietspad
Het is nu dus "gewone weg"

Hierover geen enkele aanduiding
in de vorm van tekens op de weg / belijning
of borden.











Bij de Abbert Adrianus Bleijsstraat
houdt het fietspad op.

Fietsers moeten hier de wijk in
Maar dat doen ze natuurlijk niet.
Ze willen rechtdoor
want dat is de kortste weg
naar de Christiaan van Abkoudestraat

Dus wordt het voetpad een fietspad.




             

Aansluiting voetpad
(dat dus als fietspad wordt gebruikt)
op de Christiaan van Abcoudestraat







































Vanuit de Christiaan van Abkoudestraat 
vliegen de fietsers kris-kras over de weg
en het zebrapad
richting voetpad
dat ze als fietspad gebruiken

(kunt u het nog volgen ?)



Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm











En weer even terug naar de Leendert Spaanderlaan - de rotonde en de aansluiting op de Heideweg.
Hieronder een aantal foto's van dit waanzinnige plan en nóg slechtere uitvoering.

NB Met als extra toevoeging dat deze foto's op een rustig moment zijn genomen.
        In de - lokale - spits -  in het donker of bij slecht weer
        ziet het er vast heel anders uit.





Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm





belachelijk onzinnig geplaatste verkeersborden.
Dit is niet eens niveau verkeers-examen groep 7





Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog  door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm





waarom zebrapaden
altijd heel breed
en fietsoversteken
heel smal
moeten zijn
blijft een raadsel



evodammer vindt u erg dapper dat u dit allemaal bekeken en gelezen heeft.
U verdient een lintje.
De verkeersdeskundigen van de gemeente EdamVolendam verdienen straf.

Ik zal proberen het voor u samen te vatten:

Er moest een fietspad-verbinding komen tussen de Christiaan van Abkoudestraat
en de Leendert Spaanderlaan. Vooral voor de vele 1000-en fietsers die dagelijks
heen&terug naar het DBC en de sporthal gaan én voor mensen die naar De Stient Willen.
En natuurlijk voor de gemiddelde fietser die gewoon van wijk naar wijk wil.

Ook al zijn er nu lokale politieke partijen die claimen dat zij dit voor elkaar gebokst hebben:
het is toch echt GroenLinks dat dit plan als eerste vele jaren geleden al ingebracht.

Helaas is het resultaat ver beneden elke maat gebleven.
Dat is niet de schuld van de politiek (wel de verantwoordelijkheid)
maar het gevolg van falend beleid en de afwezigheid van enige competentie op dit punt
bij onze ambtenarij.

> Deze fietsverbinding is een stukje fietspad
   maar daarna gewone straat in een wijk
   en vervolgens een voetpad 
   (waar heel veel op gefietst wordt)
> Waar echt sprake is van fietspad
   ontbreken de meest basale verkeersvoorzieningen
   als belijning - borden - verkeerslichten.
   Wat er wel staat staat voornamelijk fout.
> De oversteken in deze route en de aansluitingen op de hoofdwegen
   Christiaan van Abkoudestraat en Leendert Spaanderlaan zijn dramatisch
   qua ontwerp en nog dramatischer qua uitvoering.
> Voor zover de fietser er al wat aan heeft
    is het geheel in ieder geval op een aantal punten bijzonder voetgangers-onvriendelijk

voetgangeredamvolendam@telfort.nl

PS   Essentieel in de hele discussie is natuurlijk de rare gewoonte
          om tussen-de-middag allemaal massaal naar huis te moeten om warm te eten.
          Een eer-vorige-eeuws verschijnsel dat geen enkel doel 
         - behalve dan de zucht naar conservatisme - dient.
     
       
  Vele 1000-en schoolgaande kinderen 
  en medewerkers van bedrijven
  rijden 5x per week elke middag 
  binnen een tijdsbestek van ruim 11/2 uur tijd 
  onnodig op en neer van school naar huis
 of van huis naar werk v.v.
 Op weg naar de warme prak.
 Van her naar der en van nergens naar nergens. 
 Want overbodig.


       
        Door hier eens over te praten en dit gegeven aan te passen
        aan de moderne tijden zouden vele 1000-en verkeersbewegingen
        - en alle consequenties daarvan -
        van voornamelijk de meest kwetsbare verkeersdeelnemers 
        kunnen worden voorkomen.
        Eten op je werk en continue-roosters of overblijven op school
        zijn in de rest van Nederland 
        - en de rest van de wereld - 
        veel toegepaste opties.