Bij het herbestraten in de Paulus Pietersstraat
vroeg ik zo-langs-mijn-neus-weg
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm
|
Doet u dit nou vanaf een bestek (tekening)
of herstelt u gewoon de oude situatie
of mag u zelf bedenken wat de beste oplossing is ?
Alles blijft zoals het is - maar dan een stukkie hoger
was het antwoord.
Maar vindt u het dan niet raar
dat voetgangers hier weer om moeten lopen
en 4x rare rechte/haakse hoekjes moeten nemen ?
Dit had toch de gelegenheid geweest
om het allemaal
wat voetgangersvriendelijker in te richten ?
Voetgangers ? Die hebben geen haast.
Tja..........dan ben ik uitgeluld.
Voetgangers hebben geen haast.
Niet-voetgangers blijkbaar wel
Of een ander soort haast.
De oude situatie:
gewoon weer hersteld
wat 40 jaar geleden is aangelegd.
De rijweg bepaalt
waar de voetganger mag lopen.
Typisch gevalletje
van-achter een bureau
de tekening lezen.
Of van-achter de voorruit
van je dienstauto
een opdracht uitschrijven.
Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm
|
Zo zou het ook kunnen.
Geen enkel verschil
voor de auto's of
het parkeren ervan.
Het voetpad loopt
gewoon logisch door
zonder haakse bochtjes
Twee parkeerplaatsen extra.
Er blijft een leuk driehoekje
over waar heel mooi
een paar afvalcontainers
voor glas - plastic - papier
of huisvuil zouden kunnen staan.
Nu moet je als voetganger omlopen.
In dit geval zelfs voor alleen maar geparkeerde auto's.
En dan nog: hoe !
De helft van hún ruimte wordt hen óók nog eens ontnomen.
(wel eens achter zo'n uitstekend fietsenrek blijven steken
of uw been gestoten aan zo'n trekhaak ?
evodammer wel. Doet echt wel pijn.)
Hét voorbeeld van hoe niet om te gaan met
juniore - seniore en/of beperkte voetgangers.
Dat het allemaal niet anders zou kunnen
omdat er leidingen en pijpen onder de grond zitten
is een kul-argument.
Overal lopen leidingen en pijpen
óók onder de rijweg.
Waar het om gaat is dat als daar iets mee is
het makkelijker is om een trottoir open te breken
dan een rijweg.
Niet alleen qua bestrating maar ook
qua wettelijk implicaties:
een opgebroken stoep mag gewoon
een opgebroken rijweg moet voldoen aan vergunningen en wettelijke eisen.
of deze hekjes permanent maken ? |
Een voetgangers-vriendelijke hoek Hier kan het dus wel |
of het hele dorp volzetten met dit soort bordjes ? |
EdamVolendam
nog met het stratenplan én de mentaliteit
uit de tijd van karresporen en de koetsen.
Nog niet in de 21e eeuw
- de eeuw van de voetganger - aangekomen.
Tijd voor een wethouder van voetgangers.
Iemand die zich sterk maakt voor de zwakste verkeersdeelnemer.
Niet alleen in woorden - maar ook - juist - in daden.
Of een lokale politieke partij
die de oogkleppen afgooit en zich
hier eens flink tegenaan gaat bemoeien.
Voetgangers zijn óók kiezers
ergo
Kiezers zijn allemaal wel eens voetganger.
éh...........evodammer...........als je uitgeraasd bent.............
hoezo 1000 x omlopen ?
Iemand die hier elke dag loopt haalt dat in 3 jaar.
3 iemanden in één jaar.
10 voetgangers in een paar maanden
100 voetgangers per dag ( de realiteit) in ruim een week.
1000 x omlopen omdat een ambtenaar zijn werk niet goed doet.
Maar ik denk ook
dat er in onze gemeenschap
wel 1000 voorbeelden zijn te vinden
van dit soort voetgangers-onvriendelijk denken&doen.
1000 plekjes die de boodschap uitstralen
van een achtergestelde en verwaarloosde groep verkeersdeelnemers.
1000x de boodschap:
u bent niet zo belangrijk als de auto.
U mag omlopen. U aanpassen. Last hebben.
En uw mond dichthouden.
Uw comfort en veiligheid hoeven niks te kosten.
Want u heeft toch geen haast.
voetgangeredamvolendam@telfort.nl
0299 - 36 19 20
zie ook: http://evodammer.blogspot.com/2011/05/olifantenpaadje.html