zaterdag 26 oktober 2019

Je Moet Nog Even Aan Me Denken Voor Je slapen Gaat

Ik werd attent gemaakt op dit prachtige lied.
uit de tijd dat we over De Republiek Indonesíë nog spraken
als 'ons Indié'. Vele 'Hollandsche Jongens' hebben daar
- al of niet zeer tegen hun zin in - eind jaren '40 / begin jaren '50 vorige eeuw
hun diensttijd als militair doorgebracht.
Hun familie en liefjes achterlatend.



U moet het mij maar vergeven maar ik kan weinig info vinden over de componist
en tekstschrijver - Joop Driessen en Jacques Schutte - en zangeres Ina Verwoerd
noch over een jaartal
of een achtergrond waar die lied uit voorkomt.
Als u meer weet houd ik mij aanbevolen.

Toch - als gezegd -
ik vind het een zowel qua melodie
als qua tekst een sprookje.

klik op de afbeelding voor een vergroting

Deze bladmuziek is op aanvraag
in andere toonsoorten/variant verkrijgbaar



Ik weet zoveel omdat ik je zo heel goed ken
ik weet wel dat ik steeds in je gedachten ben
Ik weet wel dat je dikwijls naar mijn foto kijkt
Ik weet zoveel mijn jongen
Maar een momentje is er steeds weer elke dag
waarop j'iets doen moet dat je nooit vergeten mag
Je moet me dat beloven hoe vreemd het lijkt
Ik vraag niet veel mijn jongen

Je moet nog even aan me denken voor je slapen gaat
Je moet nog even net doen alsof je zachtjes met me praat
En heel stil voor je heen zodat geen mens het horen kan
zeg je dan: 'M'n Liefste"
al ben je 20.000 kilometer hier vandaan
Al ben je nog zo ver mijn jongen ik zal 't verstaan
en starend in het donker steeds maar denkend aan mijn man
Zeg ik dan: 'Dag Liefste'

Het valt niet mee zo lang bij jou vandaan te zijn
Die eenzaamheid zo ver van huis dat doet soms pijn
dat stil verlangen naar de uren van geluk
dat heb ik ook mijn jongen
Dan lees ik weer je laatste brief dat doet mij goed
dan zeg ik bij mezelf al weet ik dat je het doet
toe denk aan mij voor 't slapen gaan al had je 't druk
ik denk aan jou mijn jongen





Je Moet Nog Even Aan Mij Denken Voor Je Slapen Gaat