dinsdag 5 april 2016

Het Verdriet Van Een Zwerfvuil-LUL.

Terwijl ik - in de stromende regen / dat dan weer wel - aan het werk was op de Dijkgraaf Poschlaan kwam er met hoge snelheid een autootje langsgescheurd. De bestuurder - een jonge blaag met blonde stekeltjes stak zijn hand uit het omlaaggedraaide raampje en gaf mij 'the finger" vergezeld van de uitroep "LUL" ! om daarna vol gas (sportuitlaat!) door te rijden.

Ik werd daar een soort van verdrietig van
en huilde van binnen mee met Moeder Natuur.

Niet omdat ik er om geef - integendeel - om te worden uitgescholden. Hoe meer hoe leuker.
(over afwijkingen gesproken)

Maar uit mededogen met dit super-sneue mannetje.


Zo'n agresief skreeuwertje is toch ook het (klein-)kind van een vader en moeder - opa en oma - zelf vader - een broer of zus - een man of vriend - een collega of buurman. En dan zó dom. Zó boos. Zó verdwaald in een sociaal gedragspatroon dat je mag vrezen voor zijn levensvreugd' en vooral de levensvreugd' in zijn toekomst. (als hij die al heeft)

Als je (en zo jong al) zó moreel gederangeerd bent dat je
vanuit je Golfje GTI&turbo - langsscheurend -
je middelvinger moet opsteken en "LUL" roepen
tegen een volstrekt ongevaarlijke maatschappij-bewuste
leuke en lieve sociale pensionado die in de stromende regen jouw wereld staat schoon te maken.............tja..........
dan kan ik niet anders dan hém bewenen.

Toen hij thuis was had hij zijn psychische probleem nog. Zoiets wordt vaak zelfs alleen maar erger en lost zich niet snel of helemaal niet op.

Toen ik thuis kwam lag het mijne keurig op hoopjes te wachten tot het weggehaald wordt. Probleem opgelost.

Dat wens ik dit kneusje ook toe. Dat hij zijn probleem zelf gaat zien  - het als geestelijk vervuilend onderkent - het durft op te rapen - op een hoopje legt en dat het voor hem wordt weggehaald.

Maar bestaat er een vuil-grijp-tang tegen moreel zwerfvuil ?
Blijf ik ondertussen zitten met de vraag wie er slechter aan toe zijn;
de mensen die de rotzooi op straat gooien of zij die op de opruimer van hun troep schelden.

Wie het weet mag het zeggen.

klik op een afbeelding
voor een vergroting


















edamvolendamschoon@telfort.nl


UPDATE/ 2016 04 20

Ik liep op de Singelweg in Edam op zoek naar zwerfvuil wat in een slootje te prutten
toen er busje voorbij kwam. Het raampje ging open en er kwam een hand uit.
Daar is'tie-weer dacht ik.

Maar nee: De hand maakte een opgestoken duim
en het mannetje dat bij de hand hoort schreeuwde: "Toppertje !"

Kijk. Dan is je dag weer helemaal goed.