dinsdag 8 december 2015

Vlinders

Er lagen een paar vlinders in het gras.
Een gevalletje "Vanmorgen Vloog Ze Nog" ?

Nee hoor.  Het zijn namaakvlinders. Versieringen.
Vermoedelijk onderdeel van het prachtig kerst-versierde huis aldaar.
Door de storm eraf gewaaid. Dus geen zwerfvuil.



De meneer die mijn weer-ophang-pogingen
van (ongevraagd maar toch gezellig) commentaar voorzag had het
over herinneringen aan de zomer
en de zo snel vervlogen herfst.

Kerstversieringen zijn bedoeld
als herinneringen aan hoe het was
om met die herinneringen
de barre koude winter door te komen.



Ik was alweer thuis toen ik het antwoord vond dat ik had willen geven.

Kerstversieringen zijn een aankondiging van hoe het straks weer gaat worden:
groen - licht - warm - vrolijk en vol van leven en levensvreugd.
Om naar uit te zien.

Nog 15 dagen. Dan is het de kortste dag.
Daarna gaan de dagen (na een week van 'stilstand') weer lengen.

Hoe lang&streng de winter ook wordt - van het idee dat het licht weer terugkomt
kan ik nu al lentekriebels krijgen.

Maar tegen die tijd zitten deze vlinders alweer in de kerstspullendoos op zolder.