dinsdag 22 september 2015

Europaplein Volendam Plein Zonder Toekomst

In het college van B&W zijn er problemen ontstaan over hoe het nu verder moet daar op het Europaplein in Volendam. Ook de bijbehorende politieke partijen weten het niet.
D.w.z........ze weten het wel maar hebben tegengestelde belangen.

Muzician Lone joacă cântec trist pe piața pustie .
LK wil graag de verkiezingen in met een goed plan (althans dat vinden ze zelf) voor dit troosteloze plein in het hart van Volendam.

VD80 en CDA willen het hele probleem graag over de verkiezingen heen tillen om daarna te kunnen zien wat hun rol er nog in kan zijn.
(lees: alles op de schop voor € 100.000.000,-
om lokale bouwbedrijven aan de gang te houden)

Vorig jaar zat ik er al. Als voorbeeld. Als statement. En een beetje voor mezelf.
Dit jaar alweer voor de tweede keer.

Eenzame muzikant speelt treurig lied op troosteloos plein.
Romantisch hè ?!

Op een naburig forumpje werd ik omschreven als:
"een of andere dronken Roemeense straatmuzikant zit daar een poging te wagen
om één zuivere noot uit zijn trekharmonica te halen. (wat hem niet lukt)"

Ik heb – dronken/Roemeens/trekharmonica ?/vals of niet – heerlijk gespeeld. Lekker weer. Complimenten ontvangen. Verzoeknummers gehonoreerd en sta nu op foto’s die all-over-the-world gaan. (hoe zeg je 'cheese' in het Chinees ?) En ja: die occasionele valse noot was er. Maar dat werkt meestal juist sfeerverhogend.

Tussenbij de nodige leuke gesprekken met autochtonen die allemaal een mening hebben over hoe het hier nu verder moet. Mijn indruk: dit plan voor het Europaplein gaat het - net als het vorige - niet worden. Voorlopig is het geen parkeerplaats waar je wel mag parkeren.

Ik kreeg met regelmaat geld aangeboden of de vraag waar mijn hoed was. Voornamelijk van buitenlandse mensen (ja – ook met hoofddoek en ook uit Syrië (wegens familiebezoek) maar ook van twee hele lieve kindjes die ik in mijn beste Italiaans (niet dus) probeerde uitleggen dat ik hier puur voor mijn plezier en ook een beetje uit protest zat. Moeilijke boodschap. Lieve glimlach.

Geld moest ik beleefd weigeren. (Heb ik als miljonair ook niet nodig). Anders heb ik een vergunning nodig. Nu niet. Samen met de BOA een coupletje ‘Oh Zuiderzee” gezongen.

Gemeenschaps-geld is er al genoeg verspild
aan plannenmakerij die tot niets leidde.
Minimaal al een miljoen euro.

Aankomend voorjaar gaan we weer.
Want dan zal er nog steeds niets veranderd zijn aan dit zo potentioneel prachtige
maar nu zo troosteloze pleintje
in het centrumpje van dit dorpje.

Laat er dan maar af&toe
wat echte muziek klinken.



P.S.:
Weet u wat leuk is ? Dat er 30 motoren starten (wat doen die dingen op een voetgangersplein?)
en lawaai en stank je omringen en daar dan “Mooi Volendam” bovenuit janken.
Kijk. Dat zijn nou van die kleine geneugten die niemand begrijpt maar waar ik blij van word.

Zie ook: http://evodammer.blogspot.nl/search?q=europaplein

Lees meer op: http://www.groot-waterland.nl/?s=europaplein