maandag 8 juni 2015

Zo De Ouden Zongen

Een paar dagen geleden mocht ik schrijven over een klus in huize evodammer.
Het halletje op de 1e verdieping - lelijke deuren - gebladderde kozijnen - gaten in muren - stalen balken - een plafond waardoor je zo de zolderverdieping kon zien...........

Het is een gedoe maar na al die jaren in een semi-verbouwings-fase te zijn blijven hangen
moest het er van komen. Hakken&breken - gipsen en gipsplaat schroeven schuren&schilderen veel stofhappen en van dies meer..............

kozijn - als nieuw - in de aanbieding

Het goede nieuws is:
het gat bij de stalen balk is dicht - het plafond zit er weer in - kozijnen en deuren zijn (deels) geschilderd en zelfs een deur&kozijn helemaal verwijderd. (wilden we altijd al
en het is een héél ander gezicht)

't Ziet er nog niet uit want nog lang niet klaar
Maar goed bezig.

Zulkse klussen zijn ook goed
ter contemplatie en filosofische overweging.

klik op een afbeelding voor een vergroting


Ik moest een afdek-latje verplaatsen.
Tot ik ontdekte dat ik geen koploze spijkers had
die daarvoor wel zo handig zijn.

Koploze spijkers zijn
spijkers met een verzonken kop.
(Want spijkers zónder kop bestaan niet.
Die hebben ze hoe-dan-ook allemaal.
Toch ?! )

De spijker op zijn kop.

('Spijker' is ook al niet het goede woord:
Ze heten officieel 'nagel'.)

http://klus-info.nl/klussen/materialen/spijkers

Moest ik nu voor een doosje nagels-met-verzonken-kop van 2-euro-50 helemaal naar de bouwmarkt heen&weer ?

Opeens zag ik - een sprong van 50 jaar terug -
mijn vader oude spijkers uit planken en latten halen
en ze met eindeloos geduld in bankschroef en met hamer weer recht slaan
en in de spijkerbak gooien. Ter hergebruik.

Niks mis mee. Zuinig. Functioneel. Duurzaam. Vakmanschap.

'Don't Become Your Dad' werd vandaag:
'Zo-Vader-Zo-Zoon.

Ik heb de oude nagels-met-verzonken-kop
in de bankschroef gezet - weer rechtgeslagen
en hergebruikt.
Geen de-wereld-reddende-actie
maar toch.

Filosofisch gezien mooi dat deze spijkers
- die ons huis al 40 jaar bij elkaar houden -
mochten blijven.


Jammer voor de bouwmarkt
maar ik heb er in ieder geval
een goed gevoel over.

Zuinig met een spijker
Rijk met je verleden.
En 't zit weer voor de eeuwigheid.

Mijn vader zou trots op me zijn.
Hoewel: hij zou zelf gaan stucadoren.
Wij hebben daar 'een mannetje' voor.





Wat weer wel even 'een dingetje' is:
eenmaal aan de gang dénk je dat je klusjeslijst
korter wordt. Maar dat is niet zo.

Al doende groeit het aantal 'moe'k-ook-nog-doen'
'moe'k-ook-nog-doen' - 'moe'k-ook-nog-doen' klusjes.
Er komen er steeds meer bij.

Je zou haast denken dat niets doen dé remedie is
tegen nóg langere nog-to-do-lijstjes.

Maar daar is het dan nu te laat voor.

ttp://evodammer.blogspot.nl/2015/06/nog-1489-te-gaan.html