vrijdag 9 januari 2015

Open Het Dorp

Ik kwam een ingezonden stuk tegen in de Nivo van deze week dat mijn aandacht trok.
Alleen de titel al zaait wat verwarring maar is op een bepaalde manier goed gekozen.

De NiVo
Het is het soort artikelen
waarvan je na het lezen denkt: goed verhaal !
Of de feiten - de achtergronden of de conclusies kloppen
is niet eens van het grootste belang.
(volgens mij zijn de cijfers niet helemaal correct)
Of je het er wel of niet mee eens bent doet er ook niet echt toe.
Soms kun je niet eens precies aangeven
wát je er zo goed aan vindt. Het is een gevoel.
Een verrassende analyse overgoten met een philosofisch sausje.


Ik laat uw mening over deze mening graag aan u over.



Open Het Dorp
(Klaas Hansen / NiVo 2015 01 07)

Bij tijd en wijle kom je in de landelijke dagbladen artikelen tegen over het fenomeen Volendam en met name het succes van de Palingsound. Hoe kan het toch dat zo'n kleine gemeenschap zo goed presteert? De verklaringen daarover door de dorpelingen zelf doen mij soms de wenkbrauwen fronsen. Zo ook vorige  week bij  het artikel van Jan Smit in De De Volkskrant. Voor de duidelijkheid: Jan's muziek is niet aan mij besteed, maar toch heb ik hem als mens wel hoog staan en gun ik hem zijn succes van harte.

Volgens Jan heeft 95% van de Volendammmers bij de laatste verkiezingen op de PVV gestemd. Nou, als je nagaat dat je vanaf 18  jaar mag stemmen, hoe kom je dan aan die 95%?  Of mogen baby's en kleuters ook stemmen? Bij mijn weten hebben bij de laatste verkiezingen zo'n 28% van de stemmers voor Wilders c.s. gekozen. Bij een opkomstpercentage van 50% betekent dat het grofweg 14 % van de dorpelingen.
Dus:1 op de 8 Volendammers.

Volgens Jan is het succes van het dorp mede te danken aan het punt dat Volendammers vroeger gediscrimineerd zijn door Edam en de Edammers.
 
Maar dan rijst er een interessante vraag op: zijn wij zo succesvol geworden ONDANKS de invloed van Edam? Of: zijn wij zo succesvol geworden......
DANKZIJ de Edammers?

Zouden wij, als Edam er niet was geweest, ook zo succesvol zijn geworden?
Zouden wij dan veel slechter zijn gaan zingen of spelen?
Was er dan veel minder goed gevoetbald?

Tijd dus om een herwaardering te starten met betrekking tot de kommenstrijd, een vete die volgens veel plaatselijke historici ergens rond 1950 is uitgevonden, om te voorzien in de behoefte aan zelfmedelijden van sommige Volendammers en met name politici. Een zelfbeklag dat de sentimentele snik heeft opgeleverd die de Palingsound zo aantrekkelijk maakt.
 

Jans Van Baarsen
De Bap



Misschien is het daarom een leuk idee
om het volgende project van Ja(n)s van Baarsen
om na De Bap en De Bes
ook eens een standbeeld te maken
van De Kaaskop
die er zo goed aan heeft gedaan
om ons te discrimineren.......

 
Jans van Baarsen
Ootje










Bron:
Klaas Hansen
De Nivo van 2015 01 07