woensdag 19 november 2014

Stoppen Met Roken


Ik vond vandaag
twee pakjes sigaretten
met inhoud.

Per jaar raap ik er misschien wel
1000 rook-verpakkingen van de straat
maar dan zijn ze leeg.

Deze niet.
Een ongelukje van uit-de-zak-gevallen
(maar waarom dan twéé ?)
of een impulsieve
en-nou-stop-ik-ermee-hier&nu !- actie ?

Een gezamenlijke actie ?
Twee rokers die solidair met elkaar
zich van hun 'drugs' ontdeden ?






Het zal een kleine halve eeuw geleden zijn dat evodammer besloot te stoppen met roken.
Ik weet nog waar en wanneer. 1970. Amsterdam. Brug over de Nieuwe Achtergracht.
Zelfs in die tijd toen iedereen nog overal rookte en de kreet: 'Het is geen man die niet rooken kan'
nog opgeld deed had ik (al weet ik niet meer waarom) blijkbaar al de behoefte
om te stoppen met roken.

Ik nam een ferm besluit
en gooide mijn pakje Javaanse Jongens
inclusief aansteker
(een echte Poppel met navultankje
en reserve-vuursteentje) in het water. 
Ik was er klaar mee.
Stelde een daad.
Mooi geweest.
Klaar.


Vóór de winkels die avond sloten had ik al een nieuw pakje gekocht
en een nieuwe aansteker geregeld. evodammer heeft als verslaafde
nog steeds het doorzettingsvermogen van een natte krant.

Daarom heb ik deze pakjes rookwaar vandaag zonder morren
en met veel begrip en nostalgie opgeruimd.

Deze pakjes met sigaretten erin horen niet op straat te liggen.
Maar als dit echt een gevalletje 'stoppen met roken' is
zal ik - uit solidariteit - de laatste zijn die er wat zegt.




een leuke beschrijving over hoe roken in die tijd was:
http://seedorf40.wordpress.com/roken/


Afbeeldingen Over Stoppen Met Roken