zondag 6 april 2014

Priem-Getal-Verjaardag

Priemgetallen.
Geen idee hoe ik er op kwam want ik was eigenlijk op zoek naar geluksgetallen.

 Mevrouw evodammer is vandaag jarig en ik dacht - blogsgewijs - iets leuks te verzinnen
met het getal van haar leeftijd. In sommige leeftijdsfasen wordt het getal dat je levensjaren aangeeft een issue.

Haar zorgvuldig geheim te houden leeftijd is blijkens het schema een priemgetal.
Ik dacht nog: da's niet zo mooi. Maar dat valt reuze mee.

Een priemgetal is een natuurlijk getal groter dan 1
dat slechts deelbaar is door 1 en door zichzelf.
Het kleinste priemgetal is dus 2, want het heeft alleen 1 en 2 als delers.
Het volgende is 3, met alleen de delers 1 en 3.
Het getal 4 is geen priemgetal, het heeft behalve 1 en 4 ook 2 als deler.
 
Priemgetallen vormen een belangrijk onderwerp in het deelgebied
van de wiskunde, dat getaltheorie genoemd wordt.


Wiskundig of niet
en priem of niet:
wij hebben vandaag
een blije dag
met veel vreugd'
en gezellige visite van familie&vrienden.

En elkaar.
Al 40 jaar.



Mijn leeftijd is óók nog lang geen priemgetal
maar wij samen zijn altijd een geluksgetal.
Deelbaar door alles&iedereen en vooral elkaar.

Sterker nog: bij ons is 1+ 1 altijd 3.
Reken dat maar eens na.

Over (priemgetal) zijn we 100 jaar.
Maar zelfs dan zal de som van onze leeftijden dezelfde uitkomst hebben.
Dat maakt mij tot een bevoorrecht mens.