zaterdag 28 december 2013

Bril


Ik kijk u aan.

Dat wil zeggen: dit is een foto van mijn oog.

Bij OOG - toch wel een van de leukste opticiens in EdamVolendam - maken ze bij de oogmeting ook meteen een detail-opname.

Een klik op de knop
en u hebt een foto van uw oog in de mail.

Dus ik kijk u aan.


Brillen.
Al sinds ik 1 jaar was heb ik een bril.

Van ziekenfondsbrilletje (met pleister vanwege 't skele oog)
tot een echte grote-mensen-bril uit de lijn van Humberto.
En nu dus een originele Francois Pinton.
toen: de Humberto
nu: de Francois Pinton




















Zo'n merknaam zegt mij overigens niks.
Ik kwam in de winkel en vroeg ook niet naar een merk maar om een brilmontuur met ronde glazen.
(En ook graag shock-proof en bom-vrij. Want ik ben een robuuste gebruiker)
Een bril zoals we die vroeger een "dienstfiets" of "ziekenfondsbrilletje" noemden.

Dat hadden ze niet in huis en geen mode-lijn die dat nu levert.
Dat komt pas in 2014 of zelfs 2015 weer in de mode.
(Vooroplopen op de trends: vermoeiend hoor)

De brillenmode van de afgelopen jaren
vind ik overigens over het algemeen helemaal niks.
Ik kan niet wachten tot die huidige lelijkheid voorbij is.

De bril-fashion volgt de maatschappelijke trends:
opzichtig-kijk-mij-nou-mezelf-eens-achter-mijn-bril-verstoppen - recht - hoekig - zwaar - zwart - hard.

Ik heb deze mode
- behalve dat je steeds tegen de rand
van je montuur aan zit te kijken - nooit mooi gevonden.
Ik noem het - excuus als u het draagt - boos-brilletjes:
hard - donker - hoekig - agressief.
Veel bril - weinig mens.


Tijd dat we weer
wat positiever
naar elkaar en het leven gaan kijken.





Te beginnen met een vriendelijker
en een geometrisch harmonischer bril voor evodammer.

De jonge ondernemers van OOG moesten daar
eens diep van zuchten en keken elkaar wanhopig aan:
een stevige en toch mooie bril
met volmaakt ronde glazen ?!
Zo'n rare en lastige klant !

Toch konden Cindy en Olaf het niet uitstaan
want ze verkopen geen nee aan klanten.

OOG Edam
Damplein 6
1135 BK Edam
Tel. 0299 31 50 57
oogcontact@oogedam.n
Gelukkig is het in het leven soms zo dat
wat je ver zoekt dichtbij blijkt te zijn.
En dat de toekomst in het verleden verborgen ligt.

Deze de-klant-is-koning-ondernemers
zochten en vonden. Een week later
hadden ze ook voor mij de bril naar keuze.
Een oude maar daarom juist hele nieuwe bril.
Met dank aan Ton&Nel.

bezoek hun website
en in het nieuw jaar de prachtige winkel.
http://www.oogedam.nl




P.S.

Omdat de oude bril
reservebril wordt
kon de reservebril
in de brillendoos.

Wij bleken maar liefst 
19 brillen bij elkaar gespaard
te hebben in de afgelopen jaren.
Een bijna genant luxe-probleem.

Die oude brillen 
kunnen we inleveren.
Ze worden hergebruikt
door mensen in arme landen
die al blij zijn met een
next-best-bril.


edamvolendamdigitaal@xs4all.nl