dinsdag 22 oktober 2013

Poes Is Ziek





Poesje mauw, kom eens gauw,
ik heb lekkere melk voor jou!
En voor mij, rijstebrij.
O, wat heerlijk smullen wij!







Hondje blaf, waf, waf, waf,
blijf jij van mijn lekkers af.
Deze koek is van mij.
En voor jou is er ook wat bij.

Kipje tok, tok, tok, tok,
kom eens in mijn kippenhok.
Leg voor mij, ’n lekker ei.
O, wat heerlijk smullen wij!





U kent dit liedje. Zeker weten.
Wie kent het niet ?

Vandaag heb ik er op gegoogled.
Maar ik vond - behalve een hoop
infantiele filmjes en muziekjes - niet wat ik zocht.

Want volgens mij is er nog een couplet:

Poes is ziek. 
"Reumatiek" 
Dat zegt dokter Jantje.
Stop hem gauw
voor de kou
in zijn warme mandje"

Is dat couplet uit al die moderne versies verdwenen
(om de tere kinderziel te sparen ?)
of heb ik last van herinnerings-verfraaiing ?


Onze poes bleek vandaag ook ziek.
Hij had een ontstoken pootje
en zijn nageltjes groeiden naar plekken
waar ze niet hoorden.

In-het-mandje-op-de-fiets naar de dokter.
Dat vond 'ie - ondanks alle liefde&bezorgdheid die mevrouw evodammer er in stopte - niet leuk.

Protesteren - proberen te ontsnappen
en klaaglijk miauwen hielpen niet.
Hij werd toch geprikt & geknipt
(en er is een beetje gesneden en verwijderd)
Zijn pootjes (bestaat er zoiets als een poezen-pedicure ?) zijn weer helemaal verzorgd.

Pilletje bij voor/tegen de pijn en voor je het weet
zit je als poes weer thuis op je lievelingsstoel.
Een beetje gedrogeerd zo u kunt zien.
Maar dat mag.
De eetlust was er vanavond niet minder om.
De ziektewinst aan aandacht, aaien en veel lieve woordjes maximaal ge-incasseerd.

Op dokters-advies moeten we zijn ge-opereerde pootje badderen in een badje met ontsmettingsmiddel.
Dat mag SODA zijn maar liever nog: Biotex. Een tip uit oma's tijd.
Sterker nog: de biotex die wij - nog in originele verpakking - in huis hebben
komt uit de erfenis van oma. Hoe lang blijft zulks goed ?

Googlen op Biotex levert discussie op tussen voor- en tegenstanders.
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/wel-weken-biotex-omo-ariel.211196


Wij geven er niet om. Poes geeft er niet om.
Middeltjes uit oma's tijd: ongezien altijd goed.

Nu de liedjes - ook uit die tijd - weer goed zingen.

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl