zaterdag 26 januari 2013

Vriendschap ?

Sinds oktober vorig jaar hebben we twee katers.
Onze eigen "Sosa" en aanlooppoes Micky.

Dat was nogal spannend en soms zelfs hommeles in het begin.
Wie had de oudste rechten of wie eiste zijn rechten op ?
Ze zijn nu wat aan elkaar gewend.
Er heerst een gewapende vrede en er is een strikte indeling van het huis en de tuin.

Ik dacht ze te fotograferen terwijl ze knus bij elkaar op de vensterbank zaten.
Maar daar is natuurlijk niets knus aan. Katten en schone schijn.

katten kennen geen vriendschap of loyaliteit of diepere emphatie.
Ze kennen alleen het volste bakje eten - het zachtste kussentje op die ene stoel en het beste plekje op de vensterbank. Hun vriendschap en trouw is voor degene die het eten serveert, de meest comfortabele stoel faciliteert en de verwarming - hoe hoger hoe beter  - opstookt.

Je mag hen aaien en kroelen tot zij het niet leuk meer vinden.
Ze komen kopjes geven (iets dat wij verwarren met aardig zijn) als ze je nodig hebben.

Hun nijd gaat uit naar alles&iedereen die dat eten - het lekker lui liggen en knusse warmte bedreigt.

Katten gedogen jou als baasje.

Voor deze twee felix-domestici geen "hoeba-hoeba-hop-hop-hop".




Wij Zijn Twee Vrienden

om mee te zingen: 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vMnAee3X0JA

hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop

          In het oerwoud was ik blij
          tussen de hoge bomen
          maar jouw vrienden hebben mij
          met zich meegenomen
          Marsupilami, aardig beest
          al ben je ver van huis
          zo waar als ik Guust Flater heet
          bij mij voel jij je thuis
          zeg Guust dat is fideel.........
          dat vind ik crimineel.........

Wij zijn twee vrienden
jij en ik
twee dikke vrienden
jij en ik
wij blijven altijd bij elkaar
al worden we meer dan honderd jaar
wij blijven vrienden
tot onze laatste snik.

hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
wij zijn twee vrienden met een gouden hart
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
wij vormen samen
een paar apart

          Ook al ben ik ver van huis
          sta ik toch vaak te kijken
          hoe de mensen bij jouw thuis
          veel op apen lijken
          Marsupilami, aardig beest
          je hebt een scherpe blik
          het barst hier van de apen
          en de grootste dat ben ik
          al sta je soms voor aap
          je blijft een leuke knaap

Wij zijn twee vrienden
jij en ik
twee dikke vrienden
jij en ik
wij blijven altijd bij elkaar
al worden we meer dan honderd jaar
wij blijven vrienden
tot onze laatste snik

hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
wij zijn twee vrienden met een gouden hart
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
hoeba hoeba hoeba hop hop hop
wij vormen samen
een paar apart