vrijdag 3 augustus 2012

Fluisterend Genoegen En Heimwee




Gisteren op de Amsterdamse zender AT5 een item over rondvaartboten.
De drukte op de grachten - de monopolie's van die rederij-cowboys
het a-sociale macho-gedrag op het water en vooral het feit dat ze met zéér vervuilende stinkende uitlaatgassen uitwolkende oude boten met oude motoren blijven varen.




De Stichting Volledig Uitstootvrij Varen Amsterdam is
- onder velen - een van de voorop-lopers
in de strijd tegen dit smerige ongezonde
milieu-onvriendelijke en vorige-eeuwse verschijnsel.

Dit is een link naar een youtube-filmpje over dit onderwerp dat niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
http://www.youtube.com/watch?v=SLFChdxt8MY&feature=player_detailpage

Dit is een link naar een artikel dat het probleem aardig weergeeft
https://evelienvanroemburg.wordpress.com/2012/06/25/vinger-in-de-gracht/

klik op deze links om dit te lezenkom terug op dit blog door te klikken
op het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm


Maar hé beste lezer - niet te somber:
dit is landelijk en grootstedelijk leed.

In de Stadskrant staat het goede nieuws:
Wij hebben
http://www.fluisterbootverhuur-edam.nl/

25 augustus
mag evodammer mee op de fluisterboot.
Dat wordt genieten. Stil en schoon
ons dorp vanaf een heel andere kant bezien.

Fluisterboten - electriciteit als krachtbron.
Nu nog een soort nieuwigheid - straks volstrekt de norm.

 Ik mag over 25 jaar aan mijn kleinkinderen vertellen
(zet 'm op evodammer-junior !) dat opa nog heeft meegemaakt
dat je boten kon ruiken - dat ze overdadig lawaai maakten - het water vervuilden en we compromis-loos
alle uitstoot weer inademden. Tot de fluisterboten kwamen.
Dat opa op een van die eerste fluisterboten in Edam zat.

Dat je in de havens van Edam en Volendam
je adem maar ff inhield
als er weer zo'n ding volgas vertrok of aanmeerde.
Tot de fluisterboot die vieze oude diesels verving.
En dat opa dat heeft meegemaakt.

Zouden ze opa geloven ?

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl


PS

Ik mag toch hopen dat ik tegen die tijd als old-timer
mijn eigen old-timer (een brommer van nu al 20 jaar oud die
nog op échte benzine rijdt) tevoorschijn kan toveren.
Tweetakt dus hij stinkt - vervuilt - maakt herrie en trilt.
Als ik dit opschrijf krijg ik al heimwee.


Ik ben erg tegen luchtvervuiling
en erg voor de electrische tweewieler
behalve als ik nog een rondje
op mijn brommertje-van-toen wil maken.

Zou dat dan nog mogen
en
zou benzine dan nog bestaan ?