dinsdag 17 april 2012

Passage - Passé

Ik vond bij mijn opruimwerkzaamheden een briefje op straat.

Soms vind je iets en voor je het weet
dwalen je gedachten heel ver weg - of in dit geval - heel ver terug.

Als ik "De Passage" zie staan
denk ik aan Amsterdam
De jaren '70

De Passage hoorde bij
de Nieuwendijk
(na mijn eigen naam
de belangrijkste naam
in mijn leven)
de Kalverstraat - de Dam.

Uitgaan. Slenteren. Winkelen.
Meneer en Mevrouw evodammer
jong&verliefd en tijdloos
thuis "in de grote stad".

Ik weet van vorige generaties Amsterdammers
dat in hun jeugd De Passage "the-place-to-be" was

Naar nu blijkt is "De Passage"een bloedsaaie doorgaande weg in Amsterdam-Zuid-Oost geworden.
(bij de ArenA) met het postcodenummer 1099. Nieuwbouw - Anoniem asfalt - Nooit geweest.
Wil ik niet komen ook.

De winkelstraat De Nieuwendijk heb ik ingeruild voor
de promenade van Nieuwendijk waarop ik 7x24x365 gelukkig ben
"De Dam" is nu voor mij het centrum van mijn Edam.
Kalveren zijn dieren die je hier nog echt rond ziet lopen
(in de Kalverstraat ben ik in geen decennia meer geweest)
Uitgaan - Slenteren - Winkelen doen we niet meer.
De "grote stad" heeft zich aan mij aangepast:
de "stad" Edam is mij groot genoeg.
We hebben zelfs onze eigen Keizersgracht en Spui.

Met een geroutineerd gebaar pak ik het papiertje op
- lees het - en gooi het in mijn afval-emmer.

Van oude mensen en de dingen die voorbijgaan.............
..........Passage - toen en nu - ...............Passé.



edamvolendamdigitaal@xs4all.nl

evodammer schreef eerder over het vinden van briefjes op straat:
http://evodammer.blogspot.com/2011/06/hoe-was-de-vis-concept.html
           Klik op de link om dit blog over dit onderwerp nog eens te lezen.
          Kom terug op dit blog door te klikken op het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm