maandag 2 april 2012

Baandervesting /Korsnäs


Heel de Vesting: het kan, en het moet!
(bron: de Stadskrant - GroenLinks EdamVolendam


Minder auto’s in de Baanstraat, minder auto’s in de binnenstad, en een autovrije Baandervesting: dat kán, door het Korsnäsplan anders te ontsluiten. Zo blijkt uit de vele reacties op onze oproep van twee maanden terug in deze krant. De reacties, sommige met mondelinge tips, sommige met complete schetsen, lieten zien dat daarvoor diverse mogelijkheden zijn. Een gouden kans om nu structureel minder autoverkeer de binnenstad in te halen in plaats van meer, én om de Baandervesting autovrij te krijgen voor de komende 50 jaar. Die kans kan de gemeente toch niet laten liggen?

In het huidige gemeenteplan zit de parkeeringang op de Baandervesting, en leidt de ontsluiting van de Korsnäs-nieuwbouw, bovenop die van de bestaande nieuw Baandervesting, tot flink meer auto’s in Baanstraat en binnenstad. In dit artikel ziet u enkele van de alternatieve ontsluitingen, die zijn geopperd door Edammer burgers – en door het Bouwfonds zelf nota bene. Sommige varianten zijn eenvoudig en goedkoop, en betekenen toch al een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het gemeenteplan. Andere varianten zijn wat ingrijpender en daardoor wellicht duurder, maar die lossen de problemen dan ook radicaal en afdoende op. En wat is duur, als daarmee de Baandervesting autovrij kan worden en de verkeersbelasting van de Edammer binnenstad voor tientallen jaren structureel kan worden ontlast? Er is wel eens duurdere infrastructuur aangelegd, met minder positieve effecten….

De ingestuurde ideeën zijn natuurlijk niet tot het laatste detail uitgewerkt. Ook de (meer)kosten zijn niet berekend. Dat is ook niet aan de burgers, dat is aan het College, in samenwerking met het Bouwfonds. Waar het om gaat, is dat deze ideeën laten zien dat het veel beter kan.

“Geen auto méér de binnenstad in”, verklaarde de fractievoorzitter van de PvdA in de raadsvergadering van 15 december vorig jaar. Daar zijn wij het van harte mee eens, en met ons héél veel Edammers. Deze reacties tonen dat aan, en de posters “NIET ZO (parkeeringang op de Baandervesting) MAAR ZÓ (Baandervesting autovrij)” in heel veel ramen in Edam bewijzen dat. PvdA-wethouder Luijckx heeft nog steeds de kans om de woorden van de fractievoorzitter van zijn partij waar te maken, en het gemeenteplan aan te passen. In dat plan komen er immers juist méér auto’s de binnenstad in. Het zou ons en héél veel Edammers behoorlijk teleurstellen, als hij die kans laat liggen.

Herman Sier, http://edam-volendam.groenlinks.nl

Hieronder de ingezonden varianten. Ze hebben alle één ding gemeen: minder auto’s in Baanstraat en binnenstad en een autovrije Baandervesting, dus beter dan het gemeenteplan.



















Variant 1:

Verleggen van de dam naar de Baanstraat (een relatief eenvoudige ingreep)  heeft meerdere gunstige gevolgen, waaronder:
Baandervesting én Baanstraat autovrij, een veiliger kruising Versteeghsingel – (verlegde) Baanstraat, en meer veiligheid voor fietsers vanuit de binnenstad en Baanstraat.
(bron: John Buikman)


Variant 2:

Een parkeergarage onder de Schuttersgracht-Balkhaven is gemakkelijker te maken, en beter toegankelijk.  Erbij (extra ruimte voor omwonenden en toeristen), of in plaats ván onder Korsnäs. Bijkomend voordeel: het ondiepe water bevriest sneller (schaatsbaan).
Een extra dam/brug bij de Korte Baansteeg kan de bestaande nieuwbouw Baandervesting ontsluiten en zodoende Baanstraat en binnenstad verder ontlasten.
(bron: gemaild aan GroenLinks)




Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Kom terug op dit blog door te klikken op het terugpijltje
linksboven in uw beeldscherm

Variant 3:

Dezelfde ontsluiting, maar dan meteen vanaf de Versteeghsingel ondergronds (onder water) en dus onder de Vesting door. Minimale aantasting van het stadsgezicht, autovrije Baandervesting, en een substantiële ontlasting van Baanstraat en binnenstad.
 (bron: www.evodammer.nl)




Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Kom terug op dit blog door te klikken op het terugpijltje
linksboven in uw beeldscherm

Variant 4:

Deze variant is van het Bouwfonds zelf. Simpel en doeltreffend: een nieuwe dam van Korte Baansteeg naar Versteeghsingel, ter ontsluiting van zowel de nieuwbouw/parkeergarage Korsnäs als de bestaande nieuwbouw Baandervesting.
(bron: Bouwfonds)















Variant 5:

Combinatie van alle vorige varianten: ontsluiting van zowel de nieuwbouw-parkeergarage Korsnäs als de bestaande nieuwbouw Baandervesting ondergronds/onder water vanaf de Versteeghsingel.
(“eigen” variant)

zie ook:
http://evodammer.blogspot.com/2012/01/win-win-voor-edamvolendam.html