zaterdag 10 maart 2012

Afscheid

Gisteren is - na een rijk en lang leven - mijn schoonmoeder overleden.

Het woord schoonmoeder valt me al zwaar want wat zij allemaal was en voor ons betekent heeft
deed de grenzen tussen moeder en schoon-moeder meestal helemaal vervagen.
Ik had twee fantastische moeders. Hoe rijk kun je zijn in dit aardse bestaan ?!

Ik mocht graag - plagend -  tegen haar zeggen
dat ze de op-een-na-de-leukste schoonmoeder van Europa was.
Waarna ze steevast - het spel meespelend - vroeg wie er dan op nr 1 stond.

Vandaag staat zij op nr. 1
Een mooi mens heeft ons verlaten.

Een van de weinige woorden die ze de laatste weken nog sprak waren:
"Ik ga weg want ik ben ergens anders meer nodig"

Ze heeft ons alles gegeven dat wij nodig hadden en is verder gegaan.
Zo ver dat wij alleen nog de mooie herinneringen hebben.

Die zullen we koesteren tot we - ook zelf - en weer
haar voorbeeld zullen volgen.

Dag mam.