donderdag 8 december 2011

Melding



We hadden een vriendelijk mailtje gestuurd naar de gemeente EdamVolendam

Achter het perceel Xxxxx Xxxxxxxxxxxxxx
ligt al maanden bouw- en gft afval.
Een betonnen paal en een paar boomstronken.
De ex-eigenaar is bekend 
maar niet aanspreekbaar
Normaalgesproken werken wij dat als buurtbewoners zelf wel ff weg.
Maar dit afval is ons te groot en te zwaar.
Ook al voldoet het niet aan de regels 
voor het aanbieden van grof-vuil
toch willen we u vragen dit afval 
uit de openbare ruimte weg te halen.


Groet en dank
vriendenvanEdamVolendamSchoon

klik op een foto voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op
het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm

Nu - een maand later - ligt het er nog.
Ik heb ook uit diverse reacties begrepen
dat minstens 2 mensen al een paar keer gevraagd hebben aan o.a. de wijkopzichter
of dit weggehaald kon worden.

Manjana - of moet ik mañana schrijven - is blijkbaar het lokaal-bestuurlijke adagium.

evodammer praat daar veel&graag met mensen over:
stuur jij wel eens brieven of mailtjes met vragen/verzoeken naar de gemeente ?

9 van de 10 keer is het antwoord: Nee.
Dat doe ik niet meer. Dat heeft geen enkele zin.
In het meest gunstige geval krijg je nog een bevestigingsbrief en dat is het dan.

Een enkeling bevestigt dat een losliggende stoeptegel nog wel eens snel gerepareerd wordt
maar dat wordt door anderen weer aangevuld met de stelling:
dat moeten ze wel anders draait de gemeente op voor de kosten bij schade en letsel.

evodammer had wel eens iets gehoord over een burgerjaarverslag
waarin een hoofdstuk over de afhandeling van meldingen en brieven.

Dat burgerjaarverslag is afgeschaft maar het onderwerp blijkt nog steeds heel actueel.

Ruw samengevat lees ik
in een rapport uit 2010
dat slechts 57% van de meldingen
aankomt en/of wordt opgelost
en dat de jongens&meisjes
op Fort Stadskantoor
op dit punt een dikke onvoldoende krijgen.

(raar getal trouwens 57% - "en/of"
dat kan betekenen dat 95 % wel aankomt
maar slechts 5% wordt opgelost ?!)

Een norm die ik op mijn werk
maar ook thuis
niet zou durven hanteren.

Er is een heel systeem van communicatie - coordinatie - administratie - cursussen - rapporten en controle opgetuigd
dat niet werkt.

Want blijkbaar veel mensen die iets regelen/coordineren/controleren en wordt er veel gepraat
maar zijn er te weinig mensen die écht hun handjes laten wapperen.

Er is vorig jaar een heus rapport gemaakt door deskundigen over dit onderwerp
evodammer raadt u aan dit niet te gaan lezen.
Het is vast een heel professioneel gedaan onderzoek
maar heel slecht voor je bloeddruk.

link naar het document: 
Rapportage EdamVolendam DoeMee Eindrapport Afhandeling Meldingen en Brieven

Uit dit 63-pagina's lange rapport blijkt is dat 3 meldingen per dag voor bijvoorbeeld de reiniging al teveel is.
En dat als je buiten kantoortijd de gemeente EdamVolendam per mail benadert
je mail in Eindhoven terecht komt en nooit meer op het EdamVolendamse bureau waar hij hoort.


Tja....................Wat moet je dan ?

evodammer zoekt zich
een grote moker en een zaag
en gaat maar weer
-vervuld van burgerzin -
zijn arme oude rug en
niet-voor-dit-soort-werk-geschikte
fluweelzachte handjes er aan wagen.
Andermans afval wegwerken.
Het zal je levensdroom zijn !



Dan kan ik maandag een mailtje sturen dat het niet meer hoeft omdat de klus geklaard is.
Misschien dat ze daar dan weer wél op reageren.

Met regelmaat moet evodammer lezen dat ondanks de minimale bezetting
er toch maximale prestaties worden geleverd bij onze lokale overheid.
We zijn met te weinig en doen wat we kunnen.
Dat moet natuurlijk zijn:

We doen wat we kunnen (hoewel dat rapport dat middels een slechte waardering betwijfelt)
maar we zijn met te weinig - en daar kun je natuurlijk wat aan doen.


En dat we zo'n "goedkope" gemeente zijn.
Goedkoop zijn is niet moeilijk als je product er naar is.
Maar ja.........we kunnen hier niet ff naar een andere winkel hé ?!

De verwevenheid tussen ambtenaren (werknemers in dienst van ons)
en de politiek
blijft evodammer verbazen.

Anders zou een gemeenteraad met een béétje ballen hier allang bovenop hebben gezeten
en de klant-tevredenheid niet in mooie woorden - maar in echte daden - tot 99% hebben opgeschroefd.
Maar deze service aan hun kiezer wordt pas in 2014 weer actueel.

edamvolendamschoon@telfort.nl

UPDATE: toen ik vandaag wéér iemand sprak die wist te vertellen dat ook hij een paar keer
de gemeente had benaderd met de vraag dit op te ruimen hebben we het - toch - maar zelf gedaan.
Een mailtje naar de gemeente "dat het niet meer hoeft - geen dank" komt misschien wel niet aan.
Staan ze van de week voor niks te zoeken naar iets dat er niet meer is.
Kost ook geld. Ook ons geld. En wéér een dikke onvoldoende voor EdVo.

Een betonnen paal van 60 kg
en
een container voor afvalpuin
-de ideale combinatie - 




We hebben het in het zicht
op de Dijkgraaf Poschlaan neergelegd.
Omdat we weten dat een aantal gemeente-werkers
hier elke dag langsfietst.
Maar of ze het ook zullen (willen) zien ?


















klik op een foto voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op
het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm







De term is: "'t Is-Moeilijk-Bescheiden-Te-Blijven"
maar nu te persifleren als:
"'t Is-Moeilijk-Geduldig-En-Beleefd-Te-Blijven"
 als je als burger zó wordt genegeerd.


Mail aan EdVo 2011 12 12

Het afval dat in de melding van 21 11 2011 bij u is aangemeld is door onszelf weggehaald.
Wat we niet kwijtkonden hebben we op de hoek Dijkgraaf Poschlaan / Paulus Pietersstraat neergegooid. Laat u het daar u ook weer een maand liggen als bewijs van uw onvermogen ?!


zie ook: www.evodammer.nl
link: http://evodammer.blogspot.com/2011/12/roepende-in-de-woestijn.html



evodammer schreef hier al eerder over:
http://evodammer.blogspot.com/2011/02/burgerjaarverslag.html

google over het onderwerp burgerjaarverslag:
http://www.vng.nl/eCache/DEF/1/02/165.html