zaterdag 29 oktober 2011

Een Vrolijk Strikje - Een Duidelijke Boodschap - En Toch Een Soort Van Opgeruimd


In 2004 maakte ik kennis met
de overlast van bindstrips.
U kent ze wel.
Die plastic slierten die je - te - vaak
op straat ziet liggen.
Er zijn bezorgers van reclame-drukwerk
die ze achteloos weggooien.

In de loop der jaren werd mij ook duidelijk
dat ze gevaar opleveren
voor voornamelijk beperkte en seniore voetgangers.
Mensen kunnen er in verstrikt raken / vallen.
Voorbeelden genoeg bij de SEH

Tot dan toe raapte ik ze op en gooide ze zelf weg.

Toen was daar de suggestie om dat anders te doen:
bindt ze aan de dichtstbijzijnde paal.


Klik op een foto voor een vergroting.
Kom terug op dit blog 
door te klikken op het terug-pijltje 
linksboven in uw beeldscherm

Een vrolijk strikje - een duidelijke boodschap                                                                                    
en toch een soort van "opgeruimd"

De reacties varieerden van:
Is dit een speurtocht ? - Geheime tekens ? - Creatief !
tot
"Randdebiel" en "u moet daar onmiddellijk mee ophouden !"

Gaandeweg kwamen er in mijn werkomgeving
steeds meer plekken waar bindstrips aan palen gebonden werden.
Door mij. Door anderen.
Ik heb verschijnsel ook gezien in Purmerend - Hoorn en Heerhugowaard.

Zwerfvuil strikken.
Heel geen slechte bezigheid.

Mijn favoriete plek (en die van bepaalde bezorgers) in mijn wijk
is jarenlang de Sijmen Grootstraat geweest.
Het werd in de loop der tijden een hele verzameling.
(inclusief positieve en negatieve reacties)

2009                          
                                 
                           2010
2011
                Klik op een foto voor een vergroting. Kom terug op dit blog door te klikken op het terug-pijltje  linksboven in uw beeldscherm   


Dat zijn voorbije tijden.

Er is opgeruimd.
De paal met het straatnaambord
is weer gewoon
een paal met een straatnaambord.

Houen zo !

edamvolendamschoon@telfort.nl



PS 1

Wel jammer dat ik de foto's van
met strips&elastieken volgehangen
fietsen en karretjes
van bezorgers van drukwerk/post
niet meer kan vinden.
U zult het even
met een standaard-google-foto
moeten doen.

Zonde want
de fiets van Paul dong jarenlang mee
naar een plekje in het Guinnessbook Of Records.

Want natuurlijk zijn er ook bezorgers die
al die strips en elastieken
keurig aan hun fiets hangen
of terugstoppen in hun tassen.

Er is ook communicatie geweest tussen bezorgers
en bijvoorbeeld distributie-bedrijven
TNT-post en EVS.
(Sommige bezorgers laten zelfs hun werkbriefjes achter waarop naam&adres staan)

Ook die bedrijven willen graag dat hun werknemers
zorgvuldig met de materie omgaan en beloofden steevast
er aandacht aan te blijven besteden.


PS 2

Ik zal nooit het verbouwereerde gezicht vergeten
van de jonge bezorger-van-drukwerk 
die een prachtig karretje had 
hélémaal volgehangen met elastieken&strips
toen iemand hem - midden Juli - alvast zijn nieuwjaarsfooi gaf.
Als aanmoediging en compliment voor zijn keurige werkwijze.


en omgekeerd..............
van de bezorgers die rond Kerstmis
aan de deur kwamen
voor hun nieuwjaarsfooi.
Zij gaven mij hun kaartje
en prevelden bijvoorbeeld iets van...........
"Purmerend Op Zondag
wenst u Gelukkig Nieuwjaar"
en zij kregen van mij
- behalve natuurlijk het fooitje -
een kaartje terug:
een kleurig EdamVolendamSchoon-kaartje 
versierd met een paar vrolijke bindstrips.
"EdamVolendamSchoon
wenst u gelukkig Nieuwjaar"

Een vrolijk strikje - een duidelijke boodschap                                                                                
en toch een soort van "opgeruimd"