zaterdag 5 februari 2011

Visieplan Of Balk-Voor-De-Kop ?

Afgelopen zomer heb ik met een oom van mij door het centrum van Edam gewandeld.
50 jaar geleden vertrok hij als jonge emigrant naar Californië
en bij zijn "Visit To Holland" hoorde natuurlijk Edam

Hij hield niet op te benadrukken hoe mooi en prachtig dit stadsdeel is.
Maar ook dat het toch waanzinnig is dat we ons historisch centrum
zo achteloos volplempen met aso-auto-blik en aanverwante borden
blauwe stoepranden, parkeervakken en onduidelijke verkeersregels.
Daar snapte hij werkelijk niks van.

 
















Toen we het over onze jeugd in Amsterdam hadden kreeg het gesprek een wending:
Hoe ging dat in de jaren '50 - '60 en '70 in Amsterdam ?

Het aantal auto's nam schrikbarend toe.
Op straat spelen voor de kinderen en een parkeerplaats voor de auto werd een probleem
En later zelfs onmogelijk. Het aantal ongevallen nam dramatisch toe.
Het aantal verkeersregels&borden nam op-het-kafkaanse-af toe:
op elke hoek borden - op elke 2e hoek een stoplicht - op elke 3e hoek een parkeermeter.

Voor bedrijven en middenstand werd "bereikbaarheid" een fatalistisch thema.

Vele jaren en onevenredig veel energie zijn er gestoken in het bedenken van plannen
waarin de heilige koe centraal stond. Wát er ook gebeurde: alle oplossingen hadden als vertrekpunt:
iedereen moest altijd overal met de auto onder de kont kunnen komen.
Een door de tijdgeest bepaald maar volstrekt fout uitgangspunt.

Pas vele jaren later kwam inderdaad het besef dat ze al deze verspilde energie en geld
en schade aan de omgeving hadden kunnen overslaan als ze niet "De Heilige Koe"
maar de mens als uitgangspunt van de leefomgeving hadden genomen. To-late-to-little.

In het laatste decennium is Edam aan de beurt om kennis te maken
met het hierboven geschetste verschijnsel.
In dit geval zelfs omdat we twee of drie auto's per huisgezin / woning zijn gaan bezitten.
En graag nog een karretje, camper, caravan of boottrailertje erbij.


 
Met alle gevolgen voor de zwakkere verkeersdeelnemers
(fietsen / voetgangers) vandien
en een historische omgeving vol verkeersborden -
blauwe stoepranden
slecht-gehumeurde bewoners
die zich schichtig bewegen
tussen vals-rondkijkende BOA's
en elkaar bevechtend
om een plekje aan de gracht.
Verslaafd aan ons blik


Over 20 of 50 jaar zullen we deze periode bezien als een tijd van stads-historisch falen.
De idee dat de auto het leven bepaalt is namelijk nu al achterhaald.
Zouden we die fase hier in het Edamse niet kunnen overslaan ?

Het centrum van Edam is niet groot. Dat is juist haar kracht.
In oppervlakte niet groter dan een gemiddeld winkelcentrum.
Rijdt u ook met de auto een winkelcentrum in ?
Nee. U zet de auto neer en gaat dat laatste stukje lopen.
In een winkelcentrum loop je ook al snel je kilometer(s) voor je alle winkels gezien en bezocht hebt

Er is namelijk niks mis met lopen.
Lopen is een leuke gezonde en sociale bezigheid.
Je ziet nog eens wat en je komt nog eens iemand tegen.
Ook als je slecht-ter-been bent of in een al-of-niet-benen-vervangend-voertuig zit.
Lopen heeft toekomst.

met zo'n bril op
moet je geen visie-plan
bedenken.
Middenstanders die blijven volhouden
dat hun winkel bereikbaar moet zijn voor
klanten-met-auto die tot-voor-de-deur moeten kunnen komen
hebben een historische balk-voor-de-kop.
Het is kleindenken - korte-termijn-denken - ikke-ikke-mijn-denken.
En - ook al beweren ze anders -
economisch/ondernemend gezien heel kortzichtig.





Maak van de binnenstad één groot woonerf.
Dat lost in één klap een heleboel problemen op.
De woonerf-regels verschonen ons dorp van een heleboel niet-noodzakelijke auto en autobewegingen
en vooral  van een heleboel voorzieningen voor- en last van de auto.

Om maar niet te spreken van de grote voordelen voor de niet-gemotoriseerde medeburger:
geen trottoirs - rust&ruimte - weinig last van gemotoriseerd verkeer -
veel horeca- en ontspanningsmogelijkheden.
Ook de voordelen voor bewoners zijn evident.

En er zijn vele creatieve oplossingen te bedenken die
- ook een autoluwe binnenstad - allure kunnen geven.

          Bijvoorbeeld dat VriendenVanEdamVolendamSchoon een keer meegaan
          op een wijkschouw door eigen binnenstad om bewoners en ondernemers te laten zien
          waar&hoe het er vaak een vieze bende is. Nodig jij gasten uit in een smerig huis ? Wij niet.
          Een fotoreportage en dossier hierover is op aanvraag verkrijgbaar.

Bijvoorbeeld verrassende dingen doen als muziek - kunst - straattheater - speelacties - etc. - etc.
of af&toe gewoon iets lekkers of leuks uitdelen op een drukke zaterdagmiddag.

Kleinere ondernemers moeten groter denken. Dat is hun lot én hun kracht.

Bijvoorbeeld het aanbod om mensen en/of hun boodschappen op te halen en te brengen.
Klinkt gek ? Denk er maar eens over na. Die kost gaat - bewezen - heel erg voor de baat uit.

Vrolijk - Schoon - Verrassend en mensvriendelijk:
dát trekt klanten
dát laat mensen uit de buitenwijken naar het centrum komen.
(een fietsenstallinkje kan er toch nog wel vanaf ?)
daar krijg je toeristen van die thuis vertellen "how wonderfull Edam in The Netherlands" is.

Zorg ervoor dat wij als inwoners vaak genoeg het gevoel krijgen van:
"ik heb niks nodig maar ik heb gewoon enorme zin om "ff naar het Stadje" te gaan.

Denkt u ook wel eens verkeerd om
of
dat u aan het eind van de oplossing het begin van het probleem niet meer ziet ?

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl