dinsdag 11 januari 2011

Joelvuren.

Joelvuren.
Veruit het mooiste woord uit het prachtige stukje van Ben-junior in De Stadskrant.

Joelvuren. Wij noemen het gewoon: kerstboomverbranding.



Met zoveel liefde binnengehaald
Zo mooi versierd
En in het centrum van de aandacht.

Nu harteloos bij het afval.


Rijp voor de GFT.
 
 
 
 
 
 
Ben-junior pleit voor de ouderwetse rituele kerstboomverbranding.
 
Niks lootjes voor de met-kerstbomen-zeulende-jeugd.
Geen uren draaiende dieselmotoren van gemeentelijke shredders.
en heen-en-weer-ge-rij van vrachtwagens en tractoren. 
De fik erin !

Vroeger was niet alles beter.
Maar soms wel.
 
Laat ik u verrassen.
 
Na Moerdijk
en
gezien het feit dat mijn buren van september t/m april 7x24 hun allesbrander stoken (dat kóst evengoed) zodat wij van september t/m april 7x24 onze ramen niet open kunnen zetten
omdat we anders (en alle andere bewoners in de omgeving) 7x24 in de rooklucht zitten
én
met een béétje jeugdsentiment
denk ik............het is het overwegen waard.
 
Niet uit milieu-technische overwegingen - zeker niet - maar om de symboolfunctie.
Kerstbomen verbranden. Als afscheid van het oude en begin van het nieuwe jaar.
 


Joelvuren.

Ik begreep dat het in de '90-er jaren van de vorige eeuw is afgeschaft.
Daar zullen hele goede redenen voor zijn geweest.

Maar mijn kind (lees je mee Ben ?!) wordt nog helemaal lyrisch als hij de
herinneringen aan dit evenement ophaalt: grote fik - veel mensen - brandweer&politie - spannend !
En ik begrijp ook dat de gemeente zelf als organisator optrad ?
'Kweenie. 't Mag misschien niet.
Maar 't heeft wel wat.

Dan moet het wel ook echt een feest worden.
Vreugdelijke vuur - muziek erbij - hapje&drankje - toespraak - samenkomst - symboliek.............
Een feest rond het kampvuur van het voorbije jaar.
Dé lokale nieuwjaarsreceptie.
 
Misschien heel slecht voor het fysieke milieu
maar misschien ook wel heel goed voor het morele milieu.
"Elk foordeel hep ze nadeel"
Ik ben het voor 51% wel met Ben-junior eens.

En als we het privé-vuurwerk-afsteken erbij afschaffen
ben ik zelfs voor 76 % voor.

Hij vraagt om steun bij het organiseren ervan.
Bij dezen.

Doet u mee................
omdat u ook wel eens hinkt op twee gedachten ?
of
Moeten we álle leuke dingen verbieden ?
of
Maakt een fikkie meer of minder toch niet meer uit ? 
 
edamvolendamschoon@telfort.nl
 
 PS:    Ons eigen boompje staat alweer in de tuin.
          Als 'ie goed z'n best doet mag 'ie volgend jaar wéér.

Update:  Het commentaar op evodommer op dit stukje wijkt niet af van alle vorige.
               Boos - zuur - weinig genuanceerd en weer uitsluitend op de persoon gericht.
               Ik zal niet meer reageren tenzij er iets nieuws / vermeldenswaard is.
               Dat laat ik u dan weten.