woensdag 19 januari 2011

Graffiti En Anti-Graffiti


Vanavond was EdamVolendam op SBS6

In het programma "Hart Van Nederland"
vraagt onze wijkagent aandacht
voor de graffiti-overlast in Edam
(Volendam blijft onbesproken maar daar is het ook erg)




Tja........dat is nou een onderwerp dat mij uit het hart gegrepen is.

Dit is de link naar de uitzending:

Dit zijn de links naar eerdere blogs hierover
http://evodammer.blogspot.com/2010/10/wat-leuk-dat-u-dat-doet-riep-een-meneer.html
http://evodammer.blogspot.com/2010/12/graffiti-die-wel-en-graffiti-die-niet.html

klik op de links om te kijken. ga terug met het blauw-witte terugpijltje linksboven in uw beeldscherm

En als u nog 10-tallen brieven, 100-en foto's en een actielijst
(schoongemaakte objecten) wilt kan dat ook.




















Graffiti is van alle tijden. En niet te voorkomen.
't Heeft iets te maken met puberale angsten - ongebalanceerde hormoonspiegels -
en het verkeerd gebruik van al-of-niet-aanwezige hersencellen.

Wat wij wel kunnen doen is de boodschap blijven uitzenden dat graffiti
in onze gemeente niet geaccepteerd wordt.
De ervaring leert dat zo'n boodschap - mits ferm gebracht - goed overkomt.

Alleen maar klagen en schande spreken helpt niet.
De handjes moeten uit de mouwen.

Dat vereist beleid en actie.
En daar gaan we voor.

Wilt u ook graag in een graffiti-vrije omgeving leven
of
vindt u de boodschap die graffiti uitstraalt ook zo verloederend ?
of
komen wij u - of u ons - meehelpen met het weghalen ?
of
gaat u mee voor een stevig maar positief/constructief gesprek met de gemeente hierover ?



Update:  Ik had net iemand aan de telefoon over dit onderwerp.
                "ik zie het niet eens", zei ze. Een gebruikelijke reactie.

Mag ik daar mijn gebruikelijke reactie aan toevoegen ?

Als iemand bij jou thuis op de muur een tag zet, of op je auto, of op je raam
dan zie je het heus wel.
Dat we het niet zien is omdat we binnen onderscheiden van buiten in termen van:
wel van mij - niet van mij. Psycho-sociale oogklepjes dus.

En het streven zou volgens mij moeten zijn: buiten is óók van ons dus óók van mij.

Maar dat idee - dat gevoel - zijn we in de afgelopen decennia
ergens een keer kwijtgeraakt.
Zoekt en gij zult vinden.

Update: Een andere reactie ging over speciale plekken/wanden/panelen
waarop de jeugd zijn graffiti-kunst kan uitleven.
Dat heet dan ook nog wel graffiti maar dan hebben we het over échte - legale- (straat)kunst.
Straatkunstwerken die overigens ook moeten worden bijgehouden
want op hun beurt ook slachtoffer van graffiti-vandalen.

Dat onderscheid moet volgens mij wel gemaakt worden:
Het een (legale kunstwerken) moedig je aan. Want vaak indrukwekkend knap en mooi.
Het ander (snelle vandalistische rotzooi) keur je af. Da's verloedering ten top.

In dit onderwerp (de video) gaat het over "tags" en kreten als "fuckyou" of jodensterren of hakenkruizen.

Update: Nee. Volgens mij hebben we nog geen leerstoel / hoogleraar "graffiti"
               Misschien een heel goed idee als je ziet hoe groot en ingewikkeld dit verschijnsel
               in onze maatschappij ingrijpt (fysiek en mentaal)
               en hoeveel mensen er mee bezig zijn.