zondag 24 oktober 2010

Kunst En Geen Kunst

"Wat goed dat u dat doet" riep een meneer vanaf de overkant
van de sloot (voorheen de levensaderende rivier de Ye of de Ee
maar nu een sloot) terwijl ik bezig was de ontsierende graffiti
op het prachtige kunstwerk aldaar te verwijderen.




Echt een klusje voor een hangerige zondagmiddag.
En gelukkig kan ik erg goed tegen complimenten.

Bleek dat hij bij de initiatiefnemers behoorde van dit kunstwerk.
Neergezet in het feestjaar 650-jaar-Edam door de plaatselijke
buurtvereniging.

Dat kunstwerk is al jaren een schot in de roos.
Ik stond er een kwartiertje en 3 groepjes toeristen kwamen
het bewonderen en er hun bewondering over uitspreken.
Hoeveel zijn dat er wel niet op een dag / in een week / per jaar
die even genieten van dit schoons ?! Klasse dus.
Moet u zeker nog eens gaan bekijken.
Het is een verzameling opgegraven/gevonden gebruiksvoorwerpen
vanaf 1350. Uniek. Mooi. Vertederend. Het zet je aan het denken.

Maar dan moet er natuurlijk geen graffiti op staan.
Da's géén kunst. (Het weghalen van die ongein overigens ook niet)



als je deze foto wilt vergroten

zet je je pijltje /handje erop
en dubbelklik links


je gaat terug naar dit blog
door helemaal linksboven
op je beeldscherm
het blauwe terug-pijltje
aan te klikken.
















Dit soort geklieder zie je veel.
Het zijn "tags"

Jongeren, meestal van de mannelijke helft van het "mens-dom"
(welke helft van het woord
begrijpt u niet ?)
die een / hún spoor achterlaten:     Ik was hier !
                                                   Ik was hier !
                                                   Ik was hier !



















(zoals onze buur-kater piesend-gewijs in onze achtertuin zijn
geursporen uitzet - qua territorium)
Primitief gedrag. Vervelend. Sneu gedrag van nog sneuere types.
Maar ach: jong&wild&and-on-the-edge.
Je kunt je hersencellen op die leeftijd ook niet overbelasten.
Dus als die druk bezig zijn met sex&drank&drugs&rock&roll
kunnen ze zich niet sociaal inspannen. Mannen hè: één ding tegelijk.

Dat worden later ook brave huisvaders met hele expliciete
keurige meningen over hoe-hoort-het-eigenlijk moet je maar denken.
Het is met mij toch ook goedgekomen ?!

Ook zo'n hekel aan graffiti op onze mooie spullen ?
Wilt u ook in een graffiti-vrije buurt wonen ?