zaterdag 29 januari 2011

BunkerBootjeReder

Gewend als u bent aan het feit dat ik soms met woorden kom
waarvan ik (en u misschien ook) denk(t): nog-nooit-van-gehoord
deze keer het prachtige woord "BunkerBootjeReder"

Een heerlijk woord. Kun je niet genoeg uit je mond laten rollen.
't Klinkt lekker - 't voelt lekker. Probeer het maar eens.
Bunker-Bootje-Reder
Daar word ik nou vrolijk van.

klik op de afbeelding
voor een vergroting
Het gaat om de KNRM, De koninklijke Nederlandse ReddingsMaatschappij.

Het is een wonderlijk toeval dat juist ik - als iemand die op de pont over het IJ al zeeziek wordt -
hun prachtige maandblad onder ogen krijg en zelfs met veel plezier gelezen heb.
Die club is echt goed bezig !





Ik ben als jongere één keer in de Amstel gelazerd. Daar was geen reddingsboot bij nodig.
Maar voor IJsselmeer-oever-bewoners is een reddingsboot een heel concreet onderwerp.

Bunkerbootjes zijn schaalmodellen van een traditionele reddingssloep.
Ze staan bij 1000-en in bijvoorbeeld winkels, op de bar in café's
en bij sportverenigingen door heel Nederland.
Daar stoppen mensen af&toe wat in.
Een kleinigheid.
Bunkeren dus.

Maar al die kleinigheden bij elkaar helpen de KNRM wel flink op weg.

Want de KNRM bestaat uit vrijwilligers en is financieel behoorlijk onafhankelijk.

Waar de "echte" boten met "echte" zeelui miljoenen aan investering en onderhoud behoeven
vraagt de KNRM nu om mensen die deze collecte-bus-bootjes onder hun hoede willen nemen.

Dan word je dus een reder van deze 30 cm grote bootjes.
Ze bedoelen mensen die het financiële en administratieve gedeelte
maar ook het onderhoud van deze bunkerbootjes op zich willen nemen.
Wat is Nederland toch een prachtig land.
Geweldig toch ?!


Evodammer en varen
gaan niet zo goed samen.

Maar nu ff wel.

Chapeau af voor de KNRM.




Ik zou niet weten waar in EdamVolendam een bunkerbootje op de toonbank of bar staat.
Maar als dat er is zal ik daar tergelegenertijd mijn landrotten-bijdrage in bunkeren.
Voor meer info of steun:

Neemt u ook uw petje af voor mensen die met hart&ziel dingen doen
waar je zelf geen moment bij zou stilstaan
of
vindt u elke redding-actie van de KNRM  (in Nederland zo'n 2000 per jaar) een wonder op zich ?