donderdag 9 december 2010

Routing

Ik heb vandaag 398 398 gebeld.
Dat is het algemene nummer van onze gemeente.

Laat ik vooraf stellen dat ik daarmee een nieuw woord geleerd heb: Routing.
(een dag niet geleerd is een dag niet geleefd nietwaar ?!))

Ik was namelijk heel nieuwsgierig geworden waar mijn mail van gisteren
(dat gezeur over dat hard/vlak-glas weet u nog wel ?) terecht zou komen.
Er verdwijnen nog wel eens mails en brieven hier lokaal. Vandaar.
Welke route zou mijn klacht volgen ?


Bij de gemeente hangt daarvoor een groot schema op de muur van de fractie-kamer.
Routing staat er met grote letters boven.
Via veel kleuren en pijltjes wordt aangegeven wie mij als eenvoudige opbellert
gaat doorsturen naar wie en waarheen.

De receptie-mevrouw verbond mij snel en accuraat door met iemand "Van de Mgr. Veermanlaan"
Daar kreeg ik een meneer die bijzonder vriendelijk begon uit te leggen hoe mijn klacht over
rondzwervend afval afgehandeld ging worden.

Maar dat wilde ik niet weten.
Ik wilde weten wie mijn mail van gisteren als eerste had gelezen (zou hebben moeten lezen)
en wat hij /zij er daarna mee ging doen. Aha, sprak de man: u bedoelt "de routing" ?!
Dat was echter zijn vak niet dus.............terug naar de receptie.

Maar dat mislukte.
Nogmaals gebeld. Er was een mevrouw die mij kon helpen - maar die was er dus niet.
Daarom leek het de persoon achter de telefoon een vraag voor "interne zaken".
Maar die namen de telefoon niet op.
Een routing dus met veel rode stoplichten, openstaande bruggen en opgebroken wegvakken.
Interne zaken. Dat gaf mij wel een WikiLeaks gevoel

Ik heb ze verder niet meer lastig gevallen daar op het stadskantoor.
Het is uiteindelijk hún humeur en úw belastinggeld dat ik aan het verspillen was.
Maar dat ik met mijn simpele vraag nog niet aan het eind van mijn "routing" was werd wel duidelijk.



Dus:
als één a-sociale loser zijn vuilniszak of spiegel in het openbaar groen dumpt is het een fluitje van een cent om daar 10 mensen
mee in actie te krijgen.
Allemaal stationnetjes op de weg naar het resultaat:
het laten verdwijnen van dat illegaal afval.

Van receptioniste tot de mannen
die met hun van-gemeente-wege-verstrekte autootje op pad gaan
alle mail-lezers, telefoonbeantwoorders m/v,
de boodschap doorsturende klachten-administrateurs
leidinggevende aanstuurders,
werk-voorbereiders en werkuitvoerders .......en tot slot natuurlijk de onvermijdelijke controleur die controleert of de controle wel is gecontroleerd.........................
Met als sluitstuk van het slot de evaluatie door een "Routing-commissie"

Allemaal lieve en bekwame professionals.
Toch vraag ik mij (al langer overigens) af of de "Routing" niet wat korter en efficienter zou kunnen.
Beetje simpeler. Beetje menselijker. Beetje praktischer ?

Als je organisatie op een doolhof gaat lijken wordt zo'n achtergelaten vuilniszak of hard/vlakglasplaat
wel heel erg duur.

Ook wel eens de weg kwijt
of op weg volgens uw eigen Routing ?
edamvolendamdigitaal@xs4all.nl