maandag 14 oktober 2019

Zonnestroom 2019 In De Jacob Peteysstraat 20 EdamVolendam

Als elk jaar op 12 oktober neem ik de stand op.
Hoeveel kwh zullen onze zonnepanelen dit jaar hebben opgebracht ?


Datum                           Totaalstand            Jaaropbrengst

12 oktober 2012             0000 kwh                        0000 kwh
 (plaatsingsdatum)

12 oktober 2013             2318 kwh                     + 2318 kwh

12 oktober 2014             4539 kwh                     + 2221 kwh

12 oktober 2015             6581 kwh                     + 2042 kwh
(reparatie/vervanging op garantie en toevoegen 2 panelen)

12 oktober 2016             9480 kwh                     + 2899 kwh

12 oktober 2017           12299 kwh                    + 2819 kwh    

12 oktober 2018           15258 kwh                    + 2959 kwh

12 oktober 2019           18140 kwh                    + 2882 kwh


Een rendement van tussen de 75 en 80 %

Berekening:
3 jaar 12 panelen á 265 pwu/jaar
4 jaar14 panelen á 265 pwu/jaar 
 
 
Totaal over 7 jaren kom ik op ongeveer 75 % rendement.
 
Dat is niet te veel. 
Maar we kunnen onze middenwoning niet uit het blok zagen
en een kwart slag naar het zuiden draaien.

Ik meende dat dit een nóg beter zon-jaar was dan vorig jaar
maar dat (b)lijkt niet zo te zijn. Heeft u daar cijfers over ?

We gaan uit van een situatie waarin we 25.000 kwh + halen. Dat zal medio 2022 zijn.
Dan is onze investering (afgeronde gemiddelde stroomprijs over al die jaren á € 0,20 per kwh) eruit en komt de gratis stroom als pure winst onze kant op.

Maar dat mag u relativeren. Wat was er met dat geld gebeurd als we het op de bank hadden
laten staan ? Hadden geleend en zoja tegen welke rente ? Of hadden uitgegeven aan vakantie
of een auto of 50 x uit eten of naar de kroeg ? Wat als we kosten krijgen aan deze installatie ?
Gaan we nog 5 of 10 jaar of langer hiervan genieten of houdt het op enig moment op ?

We doen het er mee want dit is blijkbaar het optimum.

Sterker nog: we zijn er blij mee.
Dank-je-wel-zon !




Reactie:

Ook wij hebben - naar volle tevredenheid - sinds begin 2013 zonnepanelen op ons huis liggen. Hiermee kunnen wij ons jaarverbruik net afdekken.

Vrijwel dagelijks bekijk ik - vanuit mijn relaxstoel - hoe onze set gepresteerd heeft. Niet zozeer vanwege het geld, maar meer uit plezier. Er ligt wat op het dak, wat praktisch geen onderhoud vergt, je hoort of ziet het niet (plat dak) en bovendien hoef je er niets aan te doen om het probleemloos te laten functioneren.

Als het fruit rijp is uit onze tuin, zit ik tijdens het inmaken - ik doe dit buiten in de zon - echt te genieten. Moeder natuur voorziet ons van lekker eten en zelfs de energie die nodig is om het houdbaar te maken, stroomt vanaf ons dak, zomaar de kookplaat in.

Wij zijn van een generatie die heeft kunnen leven alsof het niet op kon en dat hebben we ook gedaan. Nu dat we in de herfst van ons leven zijn aanbeland, zijn wij ons daar terdege van bewust en leven serieus om nog te doen wat we kunnen om ons steentje bij te dragen.

Nu terug naar de zonnepanelen.

Dankzij de salderingsregeling, zullen wij het komende jaar onze investering eruit hebben. De vraag die ik mij stel is, of dat wel eerlijk is.

Wij zijn niet rijk maar kunnen, materieel bezien, binnen redelijke grenzen onbezorgd leven. In ons dorp staan ook enkele huurhuizen. Ik meen te weten dat daar minimaal één gezin bij is, dat moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, maar in steden zal het veel meer zijn.


En nu komt het. Ik krijg een beetje een onbestemd gevoel als ik bedenk, dat de subsidie die wij ontvangen in de vorm van de salderingsregeling, wordt betaald door arme drommels die het geld en het huis niet hebben, om zonnepanelen te kunnen leggen.

Ik weet dat ik er de handen niet voor op elkaar krijg en dat het irreëel is, omdat de markt voor panelen stil zou vallen, maar het zou mij een lief ding waard zijn, als de saldering wat minder riant zou zijn. Dit onder voorwaarde dat de minder bedeelden daarvan zouden mogen profiteren in de vorm van gratis zonnepanelen, zonder huurverhoging natuurlijk.

Eerlijk gezegd denk ik, dat ik mij daar beter bij zou voelen dan nu.

Groet

W.T.

Gemeente Oss