maandag 29 juli 2019

Evodammer Is Het Zat

Vanmorgen stond ik toch weer voor jan-met-de-korte-achternaam
met mijn zak afval bij de huisvuilcontainer.
Terwijl ik er naar toe liep zag ik een meneer weglopen met zijn zakje in de hand
Toen ik weg was stond er een mevrouw met een zak afval naast haar te bellen:
naar ik aanneem naar 'de gemeente'.


Bellen met 'de gemeente'
is ongeveer hetzelfde als
aan je wasmachine vragen
het licht aan te doen
een telefoontje te plegen
je kamer te stofzuigen
of je boterhammetje te smeren.
Zelfs de beste wasmachine
kan zulke taken niet aan.

Quote:                   
'De Gemeente' is een machine.
Daar werken (vrijwel / er zijn gunstige uitzonderingen)
alleen mensen die ook als onderdeeltje van die machine denken en werken.
Ze doen hun werk perfect
maar niet berekend op hun taak.
Ze moeten wel.
Elke individuele actie of zelfstandig denkwerk
wordt namelijk door de baas van de machine
                 direct afgestraft.

Waar ik spijt van heb is dat ik - keurige volgzame burger - met mijn zak afval ben gaan shoppen
bij afval-containers in de buurt. En verdomd: bij de derde poging is het gelukt mijn zakje/zakie
te droppen.  

Ik had hem echter gewoon bij onze eigen huisvuilcontainer moeten neerzetten.
Want dit is in het afgelopen jaar al de 5e keer dat ik een slechte ervaring heb met het weg kunnen brengen van mijn huishoudelijk afval. De maat is (net als zo vaak die containers) vol.


Gewoon ernaast zetten dus.

Al is het maar uit solidariteit
met die meneer die (niet blij)
zijn afval weer mee naar huis sleepte
en die mevrouw die (boos)
naar Fort Stadskantoor belde.

En de naar ik aanneem vele anderen die in de afgelopen tijd
met de pest-in-'t-lijf onverrichterzake huiswaarts keerden.

Ik wil wel een keer een bekeuring.
Dan gaan we dat uitvechten tot aan De Raad Van State.
Het is namelijk de gemeente die hier faalt. Niet wij.
 
Een volgende keer zet ik in mijn zak huisvuil bij de container als ik het niet in de container kwijt kan.
Ik zal mijn naam en adres er luid&duidelijk opzetten. Komt u maar !

Het zou mooi zijn als er medestanders te vinden zijn die uit financiële - morele en/of principiële
motieven mij willen steunen. Ook als het andere rest-afval-containers in EdamVolendam betreft.
Geld is niet het grootste probleem. Enige kennis van / ervaring met juridische procedures
of betere ideeën zijn wel altijd welkom.

De steun van een lokale politieke partij die zich hier eens echt hard voor gaat maken
zou (onder de voorwaarde van eerst-zien-dan-geloven / niet lullen maar poetsen) ook mooi zijn.



De stelling zou zijn: goedwillende burgers mogen niet gestraft worden voor het falen van hun lokale overheid.

En ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig
of er in de afgelopen tijd
rond het dossier rest-afval-containers
al eens waarschuwingen/processen verbaal zijn uitgedeeld.

Al u ze kreeg of iemand weet die ze kreeg hou ik me aanbevolen.



Wat ik niet begrijp is dat 'De Machine' op Fort stadskantoor
niet lijkt te kunnen vaststellen dat
al die klachten - extra telefoontjes - meldingen-per-e-mail
aan financiële en publicitaire gevolgen
grote extra schade aanricht.
Die moet toch óók betaald worden.

Van dat volgt onze rest-afval-container het beleid. Hij stelt niet vast dat er wat fout is (vol/stuk)
en dat er veel betere en goedkopere opties zijn. De radertjes grijpen in elkaar. Niet in staat een ander dan hun falende rondje te draaien. Domme machine. Verspild belastinggeld.

Evodammer (ervaren inbreker) heeft voor u even de klep opengegooid.
Ziet er spannend uit. En mudjevol !

Maar het werkt blijkbaar niet.


klik op de afbeelding
voor een vergroting
klik op
de afbeelding
voor een
vergroting


























update:

hr. Evodammer,

Dank voor uw blog.
Nu is het vakantie. Maar daarna is het wel een idee om een gesprek met de wethouder aan te vragen. Dit kan zo echt niet. We kunnen met een aantal wijkbewoners naar zo-n gesprek gaan. Ook vragen om alle contracten en afspraken die er over de plaatsing, het onderhoud en het legen van de containers in onze wijk zijn. Is dat iets met WOB-verzoeken?

Het openen van zo-n container is overigens strafbaar.
Maar wel leuk om te zien.


Het beleid zal zo zijn ingericht dat er met de afvalophaler afspraken zijn
waar ze zich strak aan houden. De gemeente zelf kan hierin niet veel uitrichten
behalve óók met GP-Groot gaan bellen.

(Weergave telefonisch contact medewerker afval Hoorn)

Fred,
Er wordt uitgegaan van een wen-periode waarin mensen leren welk moment en welke locatie voor hen het gunstigst is om hun afval weg te brengen. En omgekeerd de organisatie leert wat de piekmomenten zijn en de frequentie van elke locatie.
Als daar een beter evenwicht en regelmaat in komt verdeelt de afvalstroom zich beter en is economischer. (u gaat bijvoorbeeld op maandagmorgen: niet het meest gunstige moment zo vlak na het weekend waarin iedereen zijn zakje komt brengen).

Het is een kwestie van tijd. Dat de elektronica (u bedoelt het pasjessysteem) nog niet werkt is de gemeente wel te verwijten. Net als de optie om voorlopig geen boetes uit te delen totdat ze zelf hun zaakjes op orde hebben.