woensdag 13 december 2017

SP Nieuwe Fractievoorzitter

Beste
Gisteren heb ik mijn fractiegenoten laten weten dat ik begin januari de Tweede Kamer zal verlaten. Na elf jaar Kamerlidmaatschap en bijna acht jaar de SP te hebben geleid, is het nu tijd dat een ander het overneemt.

Ik heb leiding mogen geven in een tijd waarin veel is gebeurd. De SP is uitgegroeid tot een partij die op steeds meer plaatsen actief werd onder de mensen. Een volgende grote stap was voor mij om te laten zien dat we kunnen besturen. In de grote steden, op het platteland en in de provincies maken we nu het verschil. Daar ben ik heel erg trots op. Hier laten we zien wat de SP in huis heeft. We zijn brutaal en we hebben soms een grote mond. Maar we zijn niet bang om - waar we kunnen - zelf de handen uit de mouwen te steken.

In de tijd waarin ik de SP mocht leiden moest de weg worden vrijgemaakt voor een nieuwe lichting SP’ers die opstond. Een nieuwe voorzitter, een vernieuwd partijbestuur en een nieuwe fractie met veel jong talent. Met hen had ik ook graag de volgende stap in de ontwikkeling van de SP gezet: mijn SP in de regering. Dat is nu niet gelukt. Nu niet, zeg ik daar nadrukkelijk bij. Want onze tijd komt, let maar op. Voor Lilian ligt daar een prachtige taak.
Klik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.
Fractievoorzitter zijn, partijleider zijn, het is misschien wel de mooiste hondenbaan die je maar wensen kunt. Ik kijk terug op fantastische jaren. Drukke jaren met daarin pieken en dalen. Duizenden mensen heb ik gesproken, honderden bedrijven en organisaties bezocht. Ik ga met een glimlach over straat dankzij al die mensen die me hebben aangesproken, die hun problemen en meningen met mij hebben gedeeld. Mensen die mij altijd de motivatie gaven om door te gaan, omdat ik dan wist waar en voor wie ik het deed. Daarbij heb ik steeds heel veel steun en vertrouwen gekregen.

Ik wil u daar heel graag voor bedanken. Want zonder die steun van mensen in de partij, en van betrokken mensen zoals u, zou niemand het zo lang volhouden. Er komt nu weer een nieuwe fase aan. Een fase waarin met nieuwe ideeën weer nieuwe grote stappen gezet kunnen en moeten worden. Dit is het ideale moment dat ik graag en met heel veel vertrouwen ook dat laatste stokje overdraag aan de nieuwe lichting. Ik wens Lilian en alle anderen heel veel wijsheid en succes. Mijn deel van de missie zit erop.

Met trots en met dankbaarheid neem ik afscheid.
Het ga u goed!
Emile Roemer



Beste
De meest betrouwbare politicus van het Binnenhof vertrekt. Ik ben Emile ontzettend dankbaar voor wat hij voor de SP heeft gedaan. Hij heeft onze partij bijna acht jaar geleid en heeft zich tientallen jaren ingezet om Nederland socialer te maken. Ik hoop – en reken erop – dat hij dat de komende tijd zal blijven doen. Aan ons nu de taak om verder te bouwen. Ik ben vereerd dat ik het vertrouwen heb gekregen om daar leiding aan te geven. Wilt u alvast nader kennismaken? Dat kan via SP Facebook live.
Ruim 15 jaar geleden werd ik actief voor de SP. Waarom? Omdat de SP er is voor de gewone mensen. Niet de carrièrepolitici, de pakken-wat-je-pakken-kunt managers of de grote bedrijven moeten het voor het zeggen hebben, maar de mensen.

Daarom strijden wij in het parlement, maar zeker ook daar buiten, voor een socialer Nederland. Zelf zag ik het in mijn stad Oss. Daar voerden SP’ers actie voor een speeltuin, zodat kinderen veilig konden spelen. En toen dat te lang duurde? Toen bouwden we hem zelf. Later streed ik samen met de thuiszorgdames voor goede zorg, fatsoenlijke lonen en vooral ook: waardering. Dat is waar het om gaat: durven geloven in ons menselijk en sociaal alternatief waarin niet het grote geld maar de mensen het voor het zeggen hebben.

Samen gaan we daarvoor zorgen. Doet u mee?
 
Doe mee
Met vriendelijke groet,
Lilian Marijnissen