maandag 18 september 2017

Zwerfafvalparaplu

Zal ik weer eens een 'gewoon' blogje schrijven ?
Gewoon omdat het kan. ff zin an.

Er is al ellende genoeg op en met www.groot-waterland.nl
(zie vorige blog / ons eigen lokale digitaal-zwerfvuil-siteje)
en privé gaat het niet zoals we zouden willen.
Dus fluks (het was heerlijk weer) naar buiten en aan-de-slag.
Frisse buitenlucht - gezonde beweging - lekker bezig.
ff aan wat anders denken. Daar knapt een mens van op.

Tijd om een rondje te maken met vuilgrijper en schepnet.
Er ligt genoeg. In de kom Edam overigens steeds minder zwerfvuil.
Blijkbaar zijn er in dat stadje steeds meer mensen die hun gedrag aanpassen
óf de rotzooi van de onaangepasten willen opruimen. We kunnen het wel !

Daarom heb ik mijn focus verlegd naar het zuiden. De kom Volendam.
Er doorheen rijdend met de auto lijkt het netjes&schoon.
Maar al wandelend valt dat tegen. Er ligt buiten de gebaande (geboende ?) paden genoeg.

Gelukkig ook een paraplu die
(weet u nog
hoe hard het waaide
vorige week ?!)
zelf zwerfvuil geworden
uit het water gevist
dienst kon doen
als opvangbak.

Een stukje van 300 meter Dijkgraaf Poschlaan
leverde dit op.
Nog 3 km te gaan dan hebben we een deel van het kermisafval
(Volendammers naar Edam / Edammers naar Volendam)
wel weer in de tas.
Of als dat zo uitkomt
'in de plu'.




uit het water gevist en opgehaald.
klik op een afbeelding voor een vergroting.

schoonmaakactie ge-organiseerd door Karin Weel.
https://www.facebook.com/karin.weel1






















UPDATE per 2017 09 25
Het 3e deel van de route: Zusterschoolstraat t/m Gouwzee/Noordeinde.
Er lag - lees: dreef - weer genoeg. Zulks een proper dorp als wij zijn.
Niet dus. Gewoon een kwestie van niet kijken.
Dan hoef je het ook niet te zien.


klik op een afbeelding
voor een vergroting

UPDATE per 2017 09 26
Ja. Er ligt genoeg daar in de kom Volendam.
Vooral in het water.

Wat wel een soort van liev is: ik maakte een hoopje en moest even terug naar de auto om mijn fototoestel te halen. (Want ik maak altijd een foto van de 'oogst').

Kom ik terug...........hoopje weg. Iets verderop een buurvrouw met een vuilniszak. Snel. Proper. Bij haar voor de deur géén troep ! Apart want veel van dit zwerfvuil komt juist bij haar uit het buurtje. Alleen nu ligt het niet verspreid en verstopt in bosje en grasveld of parkeerplaats of in sloot of vijver maar allemaal bij elkaar.
Als ik het maar neerleg zie je het opeens wel.

U gelieve de foto's van de opbrengst van vandaag
(bij elkaar toch twee vuilniszakken vol)
derhalve met twee te vermenigvuldigen.