woensdag 11 mei 2016

Wat Je Niet Ziet...........Is Er Wel

In de gemeente EdamVolendam is er een soort van constante discussie over de vraag of onze openbare ruimte wel goed schoon&heel&netjes&veilig is.

Er zouden professionals zijn die dagelijks door het dorp gaan om zwerfvuil te rapen.
Ik ken ze. Zie ze. Ze rapen alleen de grote dingen op. De baas controleert vanachter de voorruit.
En dan ziet het er 'op-het-zicht' vast aannemelijk uit. Het is niet schoon. Maar dat zie je niet.

zij rapen de blikjes - ik de lipjes.
Zij rapen de flesjes - ik de doppen
Zij rapen de lege sigarettenverpakkingen - ik de sealtjes de aanstekers en de peuken.
Zij rapen de drinkkartons - ik de plastic verpakking van de rietjes en de rietjes zelf
Zij ruimen de patat- of vis-bakjes op. Ik de vorkjes en de servetjes.

Wat wij 'professionele schoonmakers' noemen werkt op quotum.
Zij ruimen zakken vol. Zakken vol voornamelijk lucht.
Ik zakjes. Maar die zijn véél voller.

Overigens zijn er ook gewone burgers die puur uit burgerzin of irritatie
zwerfvuil van straat rapen. Naar ik aanneem ook de grotere in-het-oog-springende zaken.

Over de rol van het (niet-)functioneren van de veegmachine moeten we het later maar eens hebben
want die doet echt alleen maar de goten.

En over de achterlijke gewoonte om zwerfvuil uit het gras te 'verwijderen' door er net zolang met de maaimachine overheen te rossen tot het te klein is om nog te zien zijn we ook nog niet uitgesproken.

Uiteindelijk raakt onze gemeenschap bedekt onder een deken van klein en gefragmenteerd
zwerfvuil. Wat je niet meer ziet. Maar er wel degelijk is. Bij voorkeur in het openbaar groen
(daar komen de opruimers niet of nauwelijks) of in het water (daar komen de opruimers nooit)

Vanuit het foto-archief van EdamVolendamSchoon zijn gemakkelijk vele 1000-en foto's op te diepen die bovenstaande bewijzen.


klik op een afbeelding
voor een vergroting
Laat ik het houden
bij de foto van vandaag.

Als er écht
zo goed opgeruimd wordt
in EdamVolendam
waarom vind ik dan
in nog geen 2 minuten tijd
(behalve nog véél méér rotzooi)
dit vuurwerkafval
(dat er al ruim 4 maanden moet liggen)
op een grasveldje in de Vissersstraat ?

Volgens mij
doet er dan iets of iemand
zijn of haar werk niet goed.

edamvolendamschoon@telfort.nl