vrijdag 19 februari 2016

Piepzaag

Een aantal maanden geleden schreef ik een blog over het begrip reciprociteit.
Het begrip 'recipro' staat voor wederkerigheid. Voor-Wat-Hoort-Wat. Tit-For-Tat.
( http://evodammer.blogspot.nl/2015/08/reciprociteit.html )

Daarom was mijn verbazing groot toen bleek dat er een elektrische zaag is die recipro-zaag heet.
Een wederkerige zaag ?  een voor-wat-hoort-wat-zaag ? Tit-For-Tat zo'n ding ?

Reciproceren blijkt behalve wederkerig ook heen-en-weer te betekenen.
(Bijvoorbeeld het beantwoorden van Kerstkaarten of goede wensen bij een  feestelijke gelegenheid)
Gelukkig maar. Ik heb een heen-en-weer-zaag gekocht. Een stuk gereedschap dat
aan de vraag beantwoord.

Deze elektrische zaag is eigenlijk
een uit-de-hand-gelopen
elektrisch broodmes.
(u weet wel: zo'n ding
dat je ooit eens koopt
en daarna nooit meer gebruikt)



Zagen-zagen-wiede-wiede-wagen..............

Bomen genoeg in de tuin
die - vóór ze boven het dak uitsteken en de buren overmatig gaan irriteren -
een snoeibeurt behoeven.

Ik kan u dit gereedschap aanbevelen
ofschoon een handzaagje
en een scherpe snoeischaar
voor het fijne werk
on-ontbeerlijk blijven.











klik op een afbeelding
voor een vergroting
Vindt u het wat ?
Ik wel.

evodammer is blij
met zijn speeltje.

u mag 'm lenen
als ook u een zaag-klus heeft
die uw leeftijd te boven gaat.








Elkaar dingen lenen
- spullen heen&weer -
is ook
een gevalletje
reciprociteit.


En als u na het lezen van dit blog
het woord reciprociteit niet meer wilt horen:
in de bouw blijkt dit apparaat
een 'piep-zaag' te heten.

Lijkt mij geen zuivere onomatopee
(klanknabootsing)
want er piept niets
maar meer een gevalletje
moeilijk-woord-omzeilen.

'Piepzaag.'

Ook leuk.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Onomatopee