donderdag 27 augustus 2015

Hutten Bouwen Hutten Opruimen

Ik herinner mij een wethouder die een paar decennia geleden struikelde over het hutten bouwen
en de 'zitjes' waarbij hét grote probleem was dat veel te jeugdige jeugd veuls-te-veul dronk.
Dat ging toen hard-tegen-hard.

Het bouwen van hutten en het houden van 'zitjes' en het drinken van jongeren
is in de jaren daarna gaandeweg verboden/ontraden. Toch gebeurt het nog.

Het is vakantietijd. Ondernemende jeugd
wil een eigen plek om ongestoord
te kunnen hangen.Veelal op plekken waar weinig mensen komen en aan het zicht onttrokken door weeld'rig groen.

Er wordt allerlei huisraad aangesleept - kussens - tafels- stoelen - zelfs vloerbedekking neergelegd

Ze vermaken zich. Daar is toch niks mis mee ? 't Is een beetje gedoe en wellicht een beetje overlast. Maar bent u nooit jong geweest ?





klik op een afbeelding
voor een vergroting













Na de vakantie
de kortere dagen
het koudere weer
houdt het 'eigen plekken-maken op
en gaat de aandacht 
maar - eerst nog even 2 kermissen -
over op school en de dingen van de dag.

Het aanslepen en opbouwen (en slopen)
was in goede handen bij de jeugdige hangplek-bouwers.

Het weer wegslepen en opruimen ook.

Wat mij daarbij opviel was het vrijwel ontbreken
van het gebruikelijke zwerfvuil als flesjes/zakjes/pakjes
peuken e.v.a. Is er al opgeruimd of hebben wij hier
keurige hangjeugd ?

Omdat ik weet hoe leuk het is
- en zijn wij niet allen jong geweest  -
heb ik er niet zoveel moeite mee
om hier - opruimdendgewijs -
mee aan de gang te gaan.

Dit soort zwerfvuil is te groot voor mijn emmertje. Het is grof-vuil. Maar hopen dat EdVo hier even meehelpt met het wegwerken.

Op deze schaal
en in dit keurige dorp
is het het waard.

Volgend jaar weer ?