vrijdag 20 juni 2014

Het Trottoir Is Toch Voor Voetgangers ?!

Ik liep vandaag door de Dingetjedee-straat.
In een van de achtertuinen werd gewerkt.

De coniferen-haag was eruitgehaald (niet erg want die hing een halve meter over het toch al zo smalle trottoir) want de tuin wordt opnieuw ingericht. Het zal weer eindigen met een kunstgrasveldje met borders met plastic bloemen en een  gamma-schuttinkje.  Nederland = Hokjesland. Bomenbang.
Plastic natuur omdat het 'zo handig' is.

klik op een afbeelding
voor een vergroting
Dat zo'n coniferenhaag er van buiten nog mooi uit kan zien maar van binnen helemaal hol is wist ik wel maar ik vond wat ik nu zag toch wel heel apart. Dus ik nam een foto.

Want als u op de foto klikt (of 2x) kunt u zien dat je
er bijna in kunt wonen. Heel bijzonder. Vind ik dus.

Er kwam vrijwel meteen een mevrouw naar buiten
die dat blijkbaar niet vond en boos op mij reageerde. Waarom ik foto's nam en wat of hiervan de bedoeling was en of ze nou 'in de krant kwam'.

Nee mevrouw. U komt niet in de krant.
Ik vind het gewoon een aparte foto.

Verder beslis ik - ondanks uw boosheid - zelf waar ik wel of niet foto's van maak zolang daar geen gezichten, goed leesbare kentekenplaten of anderszinse privézaken op staan.



Namens de VoetgangersverenigingEdamVolendam mag ik u wel zeggen dat wij er blij mee zijn dat we straks weer gewoon over de stoep kunnen die al die jaren door uw heg in de doorgang gehalveerd werd. Visueel beperkten - mensen met kinderwagen of rollator: wij moesten hier de stoep af - een stukje over de rijweg te lopen en de stoep weer op. Hoorde u ons klagen ? Waren wij boos ?

Dat uw buren - of het bedrijf dat de spullen levert -
het normaal vinden om ons trottoir dagenlang te blokkeren met de benodigde bouwmaterialen en werkbussies
is misschien wél een reden  om boos te zijn.

Maar het kan blijkbaar niet op de weg staan
(of op eigen terrein) want dan worden
de automobilisten weer boos (die willen wel graag
en bij voorkeur op hoge snelheid ongehinderde doorgang)
en lopen fietsers gevaar.

Iemand moet de klos zijn.
Laat het dan maar - weer - de voetganger zijn.









Het voetgangersdomein is blijkbaar de rest-ruimte
waarin alles mag en alles kan ?

Bekijkt u de foto's eens op uw gemak.
Tijd dat wij als voetgangers - beperkt of niet -
eens boos gaan worden ?

Of dat we hier in EdamVolendam
eens met elkaar afspreken
dat het trottoir voor en van voetgangers is en dat u uw voertuig - spullen of afval ergens anders moet neerzetten.

voetgangeredamvolendam@telfort.nl
0299 - 36 19 20


klik op een afbeelding voor een vergroting








klik op een afbeelding voor een vergroting