Bij het lezen van dit stukje in de NiVo - dat in opzet en uitvoering natuurlijk een symphatiek idee heeft -
bekroop mij het gevoel dat er iets niet aan klopte. Maar ik kon niet meteen ontdekken wat. U wel ?
Bron: De NIVO 4 december 2013 |
Volgens mij is dit stukje geschreven door iemand
die de wereld uitsluitend nog
door de (al of niet beslagen) voorruit van zijn of haar auto beziet.
De schrijver wekt in ieder geval niet de indruk
zelf ooit voetganger of fietser te zijn.
Samenvattend: het is de schuld van de voetganger !
Automobilisten heb erge last van ze.
Volgens hem of haar moeten de voetgangers en fietsers
zelf maar lampjes en reflecterende hesjes aan gaan schaffen
(en ook dragen) voor hun eigen veiligheid. Ze moeten zichzelf
niet in gevaar brengen. Anders doet de automobilist dat wel voor ze.
Een eenzijdige in een nogal een-richting-denkende redenering.
Op zich is er overigens niets mis mee om voetgangers en fietsers op te roepen óók moeite te doen
om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Evodammer is daar toch ook wel heel precies in en probeert alle evodammers-junior er elke herfst weer van te doordringen dat verlichting en reflectie
belangrijk is.
Je ziet het ook al veel. Dansende lichtjes in het donker van eenzame hardlopers - reflecterende materialen op kleding - groepjes met licht op de jas - honden met een vrolijk lampje aan de halsband. Ter bescherming tegen automobilisten die niet opletten.
Waar de schrijver op doelt is
de wandelende en fietsende jeugd.
Die heeft inderdaad vaak donkere kleding aan
en neemt het minder nauw met hun gedrag
en de veiligheidsopties in het verkeer.
Daarom zou het goed zijn als de gemeente EdamVolendam hierover in bijvoorbeeld de maanden november en december inspirerende lessen geeft op de scholen en uit het algemeen budget gratis lichtjes en reflectiemateriaal ter beschikking stelt aan de burgers.
Een lampje - een bandje - een hesje:
het zou uitgedeeld kunnen worden op de scholen
aan de kinderen / aan hun ouders
(klusje voor de Sint ?)
(taak voor de wethouder van verkeer ?!)
of opgehaald moeten kunnen worden
op het Stadskantoor.
We geven miljoenen uit aan de meest onzinnige projecten
of om fouten van politici en ambtenaren te herstellen.
€ 10.000 euro aan uit te delen verlichtings/reflectie-materiaal
voor veiligheid van fietser en voetganger is dan peanuts.
Of gaan we wachten tot er weer een dode of voor het leven verminkte fietser of voetganger is ?
Het mooie van het feit dat we als gemeenschap
allemaal er aan meebetalen is
dat dan niet alleen door de zwakke verkeersdeelnemers zelf
hoeft te worden opgebracht om hun eigen veiligheid te bevechten
maar dat iedereen - ook die automobilist die
zo lekker zit te mopperen in zijn/haar blikje
of in de krant - er aan meebetaalt.
Uiteindelijk is veiligheid ook een gemeenschapsbelang.
EdamVolendam is bewezen een
fietser- en voetganger-onvriendelijke gemeente
Een strakke actie "Laat Je Zien" in 2014
zou op dit slechte imago van EdamVolendam
een hele positieve uitwerking kunnen hebben.
voetgangeredamvolendam@telfort.nl
0299 - 36 19 20
Is het u overigens wel eens opgevallen dat alle lantaarnpalen in onze gemeente de rijweg verlichten
en niet of slechts ten dele fietspaden en voetpaden/trottoirs ? De omgekeerde wereld.
PS:
uw hondje
moet u zelf
maar even doen..........
Een voetganger hoeft slechts in groepsverband (kolonnes, optochten, hardloopvereniging etc.)
buiten de bebouwde kom verlichting te voeren, ongeacht waar zij zich op de weg bevinden
(rijbaan, fietspad, voetpad etc.) en binnen de bebouwde kom alleen als zij gebruik maken van de rijbaan (art 9 RVV jo. art 2 lid 3 RVV jo.art 35 b RVV), zij volgen dan de regels van wagens
en moeten dan voor- en achterlicht voeren (middels een lantaarn, voorzijde wit/geel licht en achterzijde rood licht).
Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk iedere voetganger (denk ook aan de verscheidenheid van deze verkeerdgroep) te voorzien van verlichting. Het lijkt mij ook overbodig gezien de verkeersgroepen in nederland vrijwel allemaal een eigen plaats op de weg kennen (fietspad, rijbaan, trottoir/voetpad, fiets/bromfietspad) Aan jou de taak als sterkere verkeersdeelnemer rekening te houden met deze zwakkere (en soms slecht zichtbare) verkeersdeelnemer.
buiten de bebouwde kom verlichting te voeren, ongeacht waar zij zich op de weg bevinden
(rijbaan, fietspad, voetpad etc.) en binnen de bebouwde kom alleen als zij gebruik maken van de rijbaan (art 9 RVV jo. art 2 lid 3 RVV jo.art 35 b RVV), zij volgen dan de regels van wagens
en moeten dan voor- en achterlicht voeren (middels een lantaarn, voorzijde wit/geel licht en achterzijde rood licht).
Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk iedere voetganger (denk ook aan de verscheidenheid van deze verkeerdgroep) te voorzien van verlichting. Het lijkt mij ook overbodig gezien de verkeersgroepen in nederland vrijwel allemaal een eigen plaats op de weg kennen (fietspad, rijbaan, trottoir/voetpad, fiets/bromfietspad) Aan jou de taak als sterkere verkeersdeelnemer rekening te houden met deze zwakkere (en soms slecht zichtbare) verkeersdeelnemer.
Volgens art, 5 van de wegen wet is het een ieder verboden zich zodanig te gedragen,
dat ze een gevaar vormen voor het verkeer.
In de bebouwde kom zal het in het donker wel meevallen, vermits daar de straatverlichting brandt
en je als voetganger redelijk zichtbaar bent.
Maar buiten de bebouwde kom zou het idd verplicht moeten worden om als voetganger verlichting te voeren.
dat ze een gevaar vormen voor het verkeer.
In de bebouwde kom zal het in het donker wel meevallen, vermits daar de straatverlichting brandt
en je als voetganger redelijk zichtbaar bent.
Maar buiten de bebouwde kom zou het idd verplicht moeten worden om als voetganger verlichting te voeren.
Dan moet iedereen z’n hele leven lang altijd zo’n lichtje bij zich dragen. Dat wil toch niemand.