donderdag 15 augustus 2013

Waar Zit Uw BK ?

Kent u dat ?
Dat u wel iets ziet maar het niet waarneemt ?
Iets dat er al jaren is maar dat je dan
zomaar opeens - opeens wél ziet ?

Ik zag dit op een lantaarnpaal hangen.
Het hangt er al jaren maar nu zie ik het pas.

Ik vroeg me af wat dit was.
Of liever gezegd: is geweest.
Deze is duidelijk buiten dienst.














Even verderop hing een exemplaar
dat wel in orde leek.

BK + 05
Wat mag dat voor geheimzinnigs zijn ?


Het blijken bordjes te zijn die aangeven dat er op die plek een brandkraan in de straat zit.
Altijd handig - vooral als de brandweer zulks nodig heeft.



Als er brand is maar er ligt sneeuw -
of de BK is overwoekerd door gras/onkruid -
als het donker is - als er afval op de kraan ligt
of een auto erop geparkeerd
dan weet de brandweer
dankzij zo'n bordje op 2meter hoog
tóch waar hun water-tap-punt is.

Ik vraag me wel af of die bordjes nog functioneren.
En zoja of ze gecontroleerd worden.

En of we tegenwoordig niet beter af zijn met een Brandweer-Brandkraan-TomTom
die op de cm nauwkeurig aangeeft waar de BK zit.

Ik zal achterzwager-evodammer (levenspartner van achternicht-evodammer) hierover eens bevragen.
Die zit bij de brandweer. Die zal het toch wel weten ?

Want we willen natuurlijk wel zeker weten dat onze lokale brandweer niet droog komt te staan
omdat ze hun BK 06 (of was het BK 04 ?) niet kunnen vinden.

En u ? Kijkt u morgen ook even omhoog ?

edamvolendamschoon@telfort.nl



Een brandkraan (ook wel hydrant genoemd) is een aftappunt bedoeld voor de brandweer. Voordat de eigen watervoorraad op is, kan men op een brandkraan aansluiten (afleggen in brandweertermen). Een of meerdere brandslangen worden op een brandkraan aangesloten en voeden de tankautospuit of (via een ander soort pomp) een hoogwerker. Lees Meer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandkraan