dinsdag 7 mei 2013

Halfleeg Halfvol Halfvuil Halfschoon

U kent vast de uitdrukking:
Is het glas al halfleeg of nog halfvol ?

Een in de psychologie bekend beeld
waarin de vraag treuren om wat voorbij is
of verlangen naar wat nog komt
aan de orde is.

Vraag me niet waarom mij deze metafoor te binnen schoot
toen ik vandaag - voor het eerst sinds lang (het was écht nodig)
ramen stond te lappen. Een bezigheid die wij slechts sporadisch
plachten te doen. Ons bent niet van die poetsers.

Maar Moeder evodammer - gisteren op de koffie - merkte terloops op
dat onze tuin er nu wel al mooi uitzag maar
dat het vast lang geleden was dat de ramen gelapt waren.
Een niet mis-te-verstane moeder-kind-boodschap.

Ik ben 60 - zij is 88 maar Moeders wil is nog steeds wet
(en zij had het gelijk aan haar zijde) dus stond ik vandaag
qua emmertje&zeempje ramen te lappen.

En dan komt zo'n gedachte opeens in mij op:
is het glas in ons raam halfvuil of halfschoon ?
Kan ik leven met een beetje vuil maar nog schoon genoeg ?

Wat wil ik bereiken: dat het weer fabrieks-nieuw glimt&glanst
of wachten tot het matglas is en de buren er schande van spreken ?

Gisteren had ik er nog geen enkel probleem mee dat onze ramen smerig waren.
Vandaag sta ik verwoed te poetsen op het laatste vlekje en opgedroogde druppeltje
(die zitten overigens altijd aan de andere kant)
Strevend naar een perfectie die in dit geval nooit behaald wordt.

klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op
het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm


Als psychologisch experiment
heb ik dit raam
voor de helft gelapt.

Maar het viel tegen.
Een half schoon/vuil glas
is geen oplossing.

De vergelijking gaat mank.
Het effect is nihil.
't Ziet er zelfs
een beetje dom uit.

De uitdrukking over
het halflege of halfvolle glas
gaat ook niet over het glas.
Het gaat om de inhoud
van het glas met levenswijn.






Ingeval dit half-gelapte
halfschoon of halfvuil raam
gaat het dan weer niet om de inhoud
maar om het feit dat je je niet moet afvragen
hoevaak je dat raam al gelapt hebt
(kijkend naar het verleden)
of
hoevaak je dat nog zult moeten doen.
(denkend aan de toekomst.)

Halfleeg of halfvol
Halfschoon of halfvies.

Conclusie:
Als je maar geen half werk levert
maakt het niet uit wat er nog
in of op je glas zit.

Niet lullen maar poetsen.
Mams: ze glimmen weer hoor.
Je kunt trots op me zijn !


edamvolendamdigitaal@xs4all.nl